تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,101 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,835 |
بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی (مطالعه موردی: سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
دوره 1، شماره 3، آذر 1400 اصل مقاله (1.56 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2021.688030 | ||
نویسندگان | ||
پرستو خسروی* 1؛ ستاره سپهری2؛ فاطمه حمیدی فر1 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق بررسی رابطه بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران بوده است. این تحقیق کاربردی، روش گردآوری دادهها میدانی و از نظر روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری شامل کارکنان سازمان آموزشوپرورش منطقه 1 شهر تهران به تعداد 600 نفر بودند، که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی 234 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری تحول-آفرین باس و آولیو (2000)، سرمایه روانشناختی لوتانز (۲۰۰۷)، تعالی سازمانی دمینگ (1979) بود. روایی این پرسشنامهها توسط متخصصان مورد تأیید و پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ (رهبری تحولآفرین برابر 92/0 سرمایه روانشناختی برابر 91/0 تعالی سازمانی برابر 89/0 صدم) محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از بخش توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد) و استنباطی (کولموگروف- اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرمافزار Spss26 استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری تحولآفرین و سرمایه روانشناختی با تعالی سازمانی آموزشوپرورش رابطه وجود دارد. همچنین نشان داد بین ابعاد رهبری تحولآفرین (ملاحظهفردی، ترغیبذهنی، انگیزش الهامبخش و نفوذ آرمانی) با تعالی سازمانی و بین ابعاد سرمایه روانشناختی (امیدواری، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی) با تعالی سازمانی رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تحولآفرین؛ سرمایه روانشناختی؛ تعالی سازمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 286 |