تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,945 |
تمثیل شگردی تعلیمی در مثنوی معنوی | ||
فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
دوره 13، شماره 50، دی 1400، صفحه 40-64 اصل مقاله (338.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه آباد1؛ شبنم حاتم پور* 2؛ فرزانه سرخی3؛ فریدون طهماسبی3 | ||
1گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران (نویسنده مسؤول) | ||
3گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر،ایران | ||
چکیده | ||
تمثیل به عنوان شگردی تعلیمی یکی از گونههای پرکاربرد ادب فارسی است که شاعران عارف ایرانی در هدایت و راهنمایی انسانها به سوی اهداف والای انسانی از آن بهرۀ فراوان بردهاند. مولانا نیز از این روش به شکل هنرمندانه در مثنوی استفاده کرده است به طوری که تمثیل بخش اعظمی از مثنوی را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس ساختار اصلی این مقاله با رویکرد تحلیل این موضوع با دو هدف عمده دنبال میشود، اول آنکه گستردگی استفاده مولانا از شگرد تمثیل مشخص شود و دوم اینکه شیوه بیان این شگرد برای اقناع مخاطب توسط مولانا معین شود. برای دستیابی به این دو مقصود اشعار مولانا در شش دفتر مثنوی معنوی مورد بررسی قرار گرفته است. بر همین اساس مطالبی در مورد تمثیل و شاخصههای آن و موضوع شیوههای استفاده از این شگرد تعلیمی را در مثنوی مورد تحلیل و بررسی قرار دادهایم. در این تحقیق که رویکردی توصیفی- تحلیلی دارد، ضمن تبین شیوههای استفاده از شگرد تمثیل، سعی شده است که به این پرسش اساس پاسخ داده شود که آیا مولانا تا چه میزان از روشهای و شیوههای تنبیه، تبشیر، انذار، تذکار، استدلال و مفاخره به عنوان آموزههای تعلیمی در مثنوی بهره برده است؟ و تا چه اندازه در این روشها در اقناع مخاطب خود موفق بوده است؟ | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات تعلیمی؛ مولوی؛ مثنوی معنوی؛ تمثیل | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 195 |