تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,287 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,832 |
تحلیل موسیقیایی غزل اجتماعی دورة مشروطه | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 15، شماره 39، خرداد 1397، صفحه 131-152 اصل مقاله (657.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سودابه یوسفیان دارانی1؛ مرتضی رشیدی آشجردی* 2؛ محبوبه خراسانی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده غزل اجتماعی یکی از انواع غزل است که با وقوع انقلاب مشروطه در ایران رواج یافت. در این مقاله، ابتدا غزل اجتماعی تعریف گردیده و مختصری در مورد غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه توضیح داده شده است. سپس، غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه در لایة آوایی، تحت سه عنوان اصلی: موسیقی کناری (ردیف و قافیه)، موسیقی بیرونی(وزن) و موسیقی میانی(آرایههای لفظی) بررسی و تحلیل شده است. بیشترِ غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه، مردّف و ردیفها بیشتر، پویا(فعلی) است. همچنین واژگانی مانند: آزادی، وطن، میهن، کارگر و انقلاب -که با توجّه به اوضاع سیاسی و اجتماعی دورة مشروطه وارد شعر و غزل شده- در جایگاه ردیف و قافیه آمده است. بیشترِ غزلیّات اجتماعی دورة مشروطه با اوزان «متوسّط خفیف» و «متوسّط ثقیل» - که اوزانی جویباری، نرم و حزنآور است- سروده شده و بین این اوزان با درونمایه و محتوای غزل اجتماعی این دوره، هماهنگی و تناسب وجود دارد. همچنین آرایههای لفظی مانند: تکرار واژه و واج، جناس و سجع در این غزلیّات بکار رفته و موجب غنای موسیقی این غزلیّات شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: غزل اجتماعی؛ دورة مشروطه؛ موسیقی کناری؛ بیرونی و میانی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 46 |