تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
نگاهی به اهمیت نورالله در توصیف ماهیت معرفت صوفیانه با تکیهبر آرای مولانا | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 5، دوره 13، شماره 49، بهمن 1400، صفحه 47-79 اصل مقاله (722.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/farsij.2022.688372 | ||
نویسنده | ||
اختیار بخشی | ||
استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و بررسی ساختاری به موضوع جایگاه، ماهیت و کارکرد نورالله در فراست و بصیرت صوفیانه در مثنوی و متون مهم صوفیانه پرداختهایم. در مقاله، ضمن بررسی ساختاری حدیث فراست مؤمن، که در باب فهم فراست و بصیرت صوفیانه از احادیث کلیدی است، به بررسی اهمیت عناصری چون «نورالله» و «نظر با نورالله» در تبیین سرشت مبتنی بر نور و رؤیتِ فراست، بصیرت و معرفت صوفیانه پرداختهایم و کوشیدهایم ماهیت و کارکردهای نورالله را در فراست و بصیرت صوفیانه، بهمنظور ارائۀ الگویی ساختاری که معرفت صوفیانه را توصیف کند، بررسی و تحلیل کنیم. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عنصر کانونی و بنیادین نورالله در فراست، بصیرت و شهود صوفیانه در مثنوی و آثار صوفیانه چنان اهمیت کانونی دارد که بدون آن، تبیین ماهیت معرفت صوفیانه عملاً غیرممکن است. در پایان، با توجّه به یافتههای پژوهش حاضر الگوی ساختاری زیر را برای توصیف ماهیت معرفت صوفیانه بهعنوان نتیجۀ تحقیق ارائه دادهایم: نورالله↔ تجلی نورالله بر قلب صوفی↔ بصیرت صوفیانه↔ معرفت صوفیانه | ||
کلیدواژهها | ||
بصیرت؛ معرفت صوفیانه؛ مولوی؛ مثنوی؛ نورالله | ||
مراجع | ||
کتابنامه
قرآن کریم
اتکینسون، ریتا ال؛ و دیگران (۱۳۸۶)، زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمة دکتر محمّدنقی براهنی و دیگران، چ ۷، تهران: انتشارات رشد.
احمدی، بابک (۱۳۷۵)، ساختار و تأویل متن، تهران: نشر مرکز.
اسماعیل، عزیز (۱۳۷۸)، زمینۀ اسلامی شاعرانگی تجربة دینی، ترجمة داریوش آشوری، تهران: نشر فرزان.
ایگلتون، تری (۱۳۸۶) پیشدرآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، چ ۴، تهران: نشر مرکز.
بارت، رولان (۱۳۷۷)، نقد و حقیقت، ترجمة شیرین دختدقیقیان، تهران: نشر مرکز.
برسلز، چارلز (۱۳۹۶)، درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی، چ ۴، ترجمۀ مصطفی عابدینیفر، ویراستۀ دکتر حسین پاینده، تهران: انتشارات نیلوفر.
پناهی، مهین و مختاری، مسروره (۱۳۹۲)، «فراست در متون عرفانی- اسلامی»، فصلنامۀ تخصصی عرفان اسلامی، سال نهم، شماره ۳۵، ۵۷- ۸۱.
پین، مایکل (۱۳۷۹)، بارت، فوکو، آلتوسر، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
توسّلی، غلامعبّاس (۱۳۸۶)، نظریههای جامعهشناسی، چ ۱۳، تهران: سمت.
چیتیک، ویلیام و دیگران (۱۳۸۳)، گنجینۀ معنوی مولانا، ترجمۀ شهابالدین عباسی، تهران: انتشارات مروارید با همکاری مرکز بینالمللی گفتگوی تمدّنها.
زرینکوب، عبدالحسین (۱۳۸۲) نقد ادبی، چ ۷، تهران: مؤسسۀ انتشارات امیرکبیر.
زمانی، کریم (۱۳۸۲)، شرح جامع مثنوی معنوی (۶ ج)، چ ۶، تهران: انتشارات اطّلاعات.
ـــــــــــ (۱۳۸۸)، میناگر عشق، چ ۷، تهران: نشر نی.
سادات ابراهیمی، سید منصور و براتی خوانساری، محمود (۱۳۹۷)، «تحلیل پدیدار شناختی کارکردهای فردی و اجتماعی فراست در ادب فارسی»، مطالعات عرفانی، شماره بیستوهشت، ۸۱-۱۱۴.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر (۱۳۸۴)، راهنمای نظریة ادبی معاصر، ترجمة عباس مخبر، چ ۳، تهران: طرح نو.
ساغروانیان، سیّد جلیل (۱۳۶۹)، فرهنگ اصطلاحات زبانشناسی (موضوعی- توصیفی)، ویرایش محمد الیاسی، مشهد: نشر نما.
سجودی، فرزام (۱۳۸۷)، نشانهشناسی کاربردی، تهران: نشر علم.
صدری افشار، غلامحسین و دیگران (۱۳۸۱)، فرهنگ معاصر فارسی امروز، تهران: فرهنگ معاصر.
عطّار نیشابوری، شیخ فریدالدین محمد (۱۳۶۰)، تذکرة الاولیا، به تصحیح محمد استعلامی، چ ۳، تهران: انتشارات زوّار.
فروزانفر، بدیعالزمان (۱۳۶۱)، احادیث مثنوی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
فعالی، محمدتقی (۱۳۷۹)، تجربۀ دینی و مکاشفۀ عرفانی، قم: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
فولادی، علیرضا (۱۳۸۹)، زبان عرفان، چ ۳، تهران: انتشارات سخن و انتشارات فراگفت.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن (۱۳۸۱) رسالۀ قشیریّه، ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی، به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر، چ ۷، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین (بیتا) واژهنامة جامع روانپزشکی و روانشناسی، ترجمة محمد دهگان پور و دیگران، تهران: دفتر تحقیقات و انتشارات بدر.
کالر، جاناتان (۱۳۸۲)، نظریّة ادبی (معرّفی بسیار مختصر)، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نشر مرکز.
منوّر میهنی، محمد (۱۳۶۶) اسرارالتوحید، به تصحیح دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: نشر آگاه.
مولوی، جلالالدین محمد (۱۳۸۴)، کلیات دیوان شمس، مطابق نسخۀ تصحیحشدۀ بدیعالزمان فروزانفر، چ ۷، تهران: انتشارات علم.
ـــــــــــــــــــــــ (۱۳۸۲)، مثنوی معنوی (از روی نسخۀ ۶۷۷ هـ. ق قونیّه)، به تصحیح دکتر توفیق هـ. سبحانی، چ ۲، تهران: انتشارات روزنه.
میبدی، رشیدالدین (۱۳۶۱)، کشفالاسرار و عدّةالابرار، به سعی علیاصغر حکمت،۱۰ جلد، چ ۳، تهران: انتشارات امیرکبیر.
نجم رازی، عبدالله بن مبارک (۱۳۸۶)، مرصادالعباد، به اهتمام محمدامین ریاحی، چ ۱۲، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نویا، پل (۱۳۷۳)، تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمۀ اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
نیکویی، علیرضا و بخشی، اختیار (۱۳۸۹)، «بازخوانی فِراست در دو گفتمان عرفی و عرفانی (با تکیهبر مثنوی و عنصر نور)»، ادبپژوهی، سال چهارم، شماره ۱۳، ۷- ۲۸.
هارلند، ریچارد (۱۳۹۳)، درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت، ترجمۀ شاپور جورکش و دیگران، تهران: نشر چشمه.
هجویری، علی (۱۳۸۱)، کشفالمحجوب، به تصحیح والنتین ژوکوفسکی، چ ۸، تهران: انتشارات طهوری.
هرگنهان، بی. آر و السون میتو اچ. (۱۳۸۵)، نظریههای یادگیری، ترجمة علیاکبر سیف، چ ۹، تهران: نشر دوران.
یثربی، سیّد یحیی (۱۳۷۰)، فلسفۀ عرفان، چ ۲، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی قم.
یوسف پور، محمدکاظم و بخشی، اختیار (۱۳۸۸)، «بررسی مقایسهای عنصر نور در مثنوی با مهمترین آثار ادب فارسی»، ادب پژوهی، سال سوم، شمارۀ هفتم و هشتم. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 145 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 99 |