تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,389 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,988 |
نوع ادبی و ماهیّت هنری در نمایشنامه و فیلمنامه | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 15، شماره 41، آذر 1397، صفحه 227-250 اصل مقاله (423.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
عباس باقی نژاد* | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده نمایشنامه و فیلمنامه را هم به عنوان دو گونۀ ادبی و هم به صورتِ دو نوع هنر، میشود تعریف و ارزیابی نمود. هرکدام از این انواع، به جهتِ ساختار زبانیِ ویژهای که دارند و نیز به واسطۀ استفادۀ نویسندگانِ آنها، از ظرفیّتهای زبان و شگردهای مختلف بیانی، در ردیف آثار ادبی قرار میگیرند و میتوان آنها را گونهای نثر یا یک نوع ادبی تلقّی کرد. توجّه به ظرفیّت نمایشیِ متن و واژگان و تبدیلِ کلام به نمادهای عینی و نشانههای قابلرؤیت، از مهمّترین مشخّصههاییاست که تفاوتِ کارِ نویسندۀ نمایشنامه و فیلمنامه را با خالقانِ دیگر آثارِ ادبی رقم میزند. سابقۀ نمایشنامه و فیلمنامه در کشور ما چندان نیست، امّا امروزه از اهمّیّت زیادی برخوردار است و بخشی از استعداد و خلاقیّت ادبی جامعۀ ما مصروفِ نوشتنِ نمایشنامه و فیلمنامه میشود. بنابراین، صرف نظر از وجه فنی و هنریِ آن که به حوزۀ تئاتر و سینما مربوط میشود، به صورت شیوهای از نویسندگی، همچنین به عنوانِ جنبه یا بخشی از ادبیّات معاصر، حایز اهمّیّت تواند بود. دراینپژوهش، ضمن اشاره به پیشینۀ فیلمنامهنویسی و نمایشنامه نویسی در ایران، تلاش شده ماهیّت ادبی و هنری ایندو نوع، تشریح گردد. در این راستا بر پیوند، شباهت و تفاوتهای این دو، باهم و با دیگر گونههای هنر و ادبیّات، تأمل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: انواع ادبی؛ زبان؛ فیلمنامه؛ نمایشنامه؛ هنر | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و ماخذ
1- آرنهایم، رودولف، (1355)، فیلم به عنوان هنر، ترجمه فریدون معزّی مقدّم، تهران، امیرکبیر، چاپ اوّل.
2- آرینپور، یحیی، (1382)، از صبا تا نیما، جلد اوّل و دوم، تهران، زوّار، چاپ هشتم.
3- آتشی، منوچهر، (1379)، «جستجوگر اساطیر»، ماهنامۀ کارنامه، شماره 14، مهرماه. صص14-15.
4- اسلین، مارتین، (1370)، نمایش چیست، ترجمه شیرین تعاونی(خالقی)، تهران، نمایش، چاپ دوم.
5- اسماعیلی، امیر، (1380)، تاریخ سینمای ایران از تولّد تا بلوغ، دفتر اوّل و دوم، تهران، گستره، چاپ اوّل.
6- امید، جمال، (1377)، فرهنگ سینمای ایران، تهران، نگاه، چاپ دوم.
7- بهارلو، عبّاس (غلام حیدری)، (1379)، تاریخ تحلیلی صدسال سینمای ایران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اوّل.
8- بهرنگی، صمد، (1357)، نخستین تروپهای تئاتری در آذربایجان، مجموعة مقالهها، تهران، دنیا/ روزبهان، چاپ اوّل، صص193- 196.
9- بیضایی، بهرام، (1385)، نمایش در ایران، تهران، روشنگران و مطالعات زنان، چاپ پنجم.
10- پرین، لارنس، (1368)، رئالیسم و غیر رئالیسم در نمایش، ترجمة اسدالله امرایی، کیهان فرهنگی، شماره 3، سال ششم، خرداد. ص43.
11- تقیان، لاله، (1370)، «تعزیۀ ایرانی نمایش یا آیین»، فصلنامة تئاتر، ویژه فستیوال آوینیون 1991، شماره14، تابستان. صص33-57.
12- جعفری، حسین، (1371)، گفتاری چند دربارۀ نمایشنامهنویسی، یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر، چاپ اوّل.
13- جکینکز، ویلیام، (1364)، ادبیّات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی، ترجمۀ محمّدتقی احمدیان و شهلا حکیمیان، تهران، سروش، چاپ اوّل.
14- چیپک، یرژی، (1380)، مقالۀ «ادبیّات عامیانۀ ایران، ادبیات ایران از روزگار جامی تا به امروز»، تاریخ ادبیّات ایران، از آغاز تا امروز، نویسندگان: جورج موریسن، جولیان بالدیک، محمّدرضا شفیعیکدکنی، یرژی چیپک، یان ماریک، فلیکس تاور، ترجمۀ دکتر یعقوب آژند، تهران، گستره، چاپ اوّل. صص331- 354.
15- حقوقی، محمّد، (1377)، مروری بر تاریخ ادب و ادبیّات امروز ایران 2، نثر- داستان، تهران، قطره، چاپ اوّل.
16- حیدری، غلام، (1376)، خاطرات و خطرات فیلمبرداران سینمای ایران، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اوّل.
17- داوسون، اس دبلیو، (1370)، نمایشنامه و ویژگیهای نمایش، ترجمة داود دانشور، محمود هندیانی، ولیاله دهقانی، منصور ابراهیمی، تهران، نمایش، چاپ اوّل.
18- دیچز، دیوید، (1370)، شیوههای نقد ادبی، ترجمه محمّدتقی صدقیانی و دکتر غلامحسین یوسفی، تهران، علمی، چاپ سوم.
19- ذوقی، حسین، (1383)، بررسی ساختاری نمایشنامههای بهرام بیضایی، ماهنامه کارنامه، شماره42، اردیبهشت. صص80-82.
20- رستگارفسایی، منصور، (1389)، انواع نثر فارسی، تهران، سمت، چاپ اوّل.
21- زرینکوب، عبدالحسین، (1384)، روزگاران، تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، تهران، سخن، چاپ هفتم.
22- سپانلو، محمّدعلی، (1366)، نویسندگان پیشرو ایران، تهران، نگاه، چاپ دوم.
23- سعدوندیان، سیروس، (1365)، «بقّالبازی، دوشابالملک، تیاتر کریم شیرهای(نوگستریِ بحثی چندساله)»، فصلنامه تئاتر، ویژۀ پژوهشهای تئاتری، نمایش، شماره11و12. صص13- 103.
24- شفیعی، کمالالدّین، (1380)، «مقدّمهای بر شناخت پیشزمینههای تاریخی تئاتر مردمی در جهان»، ماهنامه کلک، شماره5، دوره جدید. صص24-27.
25- شمّاسی، عبدالحی، (1367)، نمایشنامهنویسی به زبان ساده، تهران، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، چاپ اوّل.
26- ضابطی جهرمی، بینا، (1378)، مقالۀ «مقدّمهای بر شناخت ویژگیهای فیلمنامه»، فصلنامۀ رادیو تلویزیون، سال اوّل، پیششماره پاییز. صص49-56.
27- عشقی، بهزاد، (1383)، «چهل نوروز با سینمای ایران»، ماهنامۀ سینمایی فیلم، شماره314. صص182-189.
28- علیزادگان، امیر، (1365)، مقالۀ «تاریخچۀ تئاتر تبریز»، فصلنامۀ تئاتر، ویژۀ پژوهشهای تئاتری، شمارههای11و12. صص247-287.
29- فیلد، سید، (1378)، چگونه فیلمنامه بنویسیم، ترجمة عبّاس اکبری و مسعود مدنی، تهران، ساقی، چاپ اوّل.
30- کسدی، مارش، (1374)، نمایشنامهنویسی قدمبهقدم، از پیدایش فکر اوّلیه تا نوشتن نمایشنامۀ کامل، ترجمۀ ناصر آقائی، تهران، تربیت، چاپ دوم.
31- کونر، دیوید، (1383)، «فیلمنامه از زبان دیگران، در باره داستانسرایی»، ترجمه ونداد الوندیپور، ماهنامة فیلمنامه نویسی فیلم نگار، سال سوم، شماره21. صص54-55.
32- کیسبییر، الن، (1386)، درک فیلم، ترجمه بهمن طاهری، تهران، چشمه، چاپ پنجم.
33- گرمسیری، علیاصغر، (1368)، «تاریخچۀ تئاتر معاصر»، کیهان فرهنگی، شماره5، سال ششم، شهریور. صص1- 5.
34- گوران، هیوا، (1360)، کوششهای نافرجام (سیری در صد سال تئاتر ایران)، تهران، آگاه، چاپ اوّل.
35- محرابی، رحمتا...، (1372)، آموزش تئاتر، تهران، تربیت، چاپ اوّل.
36- محمّدکاشی، صابره، (1378)، خاکستر و الماس، فیلمفارسی چیست؟، حسین معزّزینیا، تهران، ساقی، چاپ اوّل.
37- مکّی، ابراهیم، (1370)، مقدّمهای بر فیلمنامهنویسی و کالبدشکافی یکفیلمنامه، ویرایش دوم، تهران، سروش، چاپ دوم.
38- مومنی، م.ب، (1355)، چهار تیاتر میرزا آقا تبریزی، تهران، نیل، چاپ اوّل.
39- مهرابی، مسعود، (1368)، تاریخ سینمای ایران، از آغاز تا سال 1357، تهران، فیلم، چاپ پنجم.
40- میراحسان، میراحمد، (1383)، پدیدار و معنا در سینمای ایران، تهران، بنیاد سینمایی فارابی، چاپ اول.
41- میلرسون، جرالد، (1367)، فنّ برنامه سازی تلویزیون، ترجمه و تدوین مهدی رحیمیان، تهران، سروش، چاپ اوّل.
42- نوشین، عبدالحسین، (1375)، هنر تئاتر، تهران، امیرکبیر، چاپ اوّل.
43- هاگ، مایکل، (1383)، «نشانهای برای مهارت در نگارش»، ترجمۀ افسانه منادی، ماهنامۀ فیلمنامهنویسی فیلمنگار، سال سوم، شماره21. صص56-59.
44- همایونی، صادق، (1365)، «چرا تعزیهخوانی ممنوع شد؟»، فصلنامۀ تئاتر، ویژۀ پژوهشهای تئاتری، نمایش، شمارههای11و12. صص205-220.
45- یاری، منوچهر، (1371)، «سنّتهای نمایشی ملّی در تئاتر امروز ایران»، مجموعة مقالات تئاتر، بمناسبت یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر فجر، به کوشش لاله تقیان، تهران، انتشارات یازدهمین جشنواره سراسری تئاتر، چاپ اوّل. صص45- 58. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 168 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |