تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,640,626 |
تحلیل کهنالگوی سفر قهرمان در داستان خسرو و شیرین نظامی | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 15، شماره 42، اسفند 1397، صفحه 97-118 اصل مقاله (367.27 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راحله عبداله زاده؛ محمد ریحانی* | ||
گروه زبان و ادبیّات فارسی واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان ، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده کمپبل، اسطورهشناس مشهور آمریکایی، سیر و سفر درونی انسان را در قالب قهرمانان اسطورهای پی میگیرد و با بررسی قصّهها و افسانههای جهان، نشان میدهد که چگونه این کهنالگو در هر زمان و مکان، خود را در قالبی نو تکرار میکند تا انسان را به سفر درونی و شناخت خویشتن رهنمون شود. او سفرِ قهرمانان اساطیری را بر طبقِ الگویی واحد، متشکّل از سه بخشِ عزیمت، تشرّف و بازگشت میداند. این نوشتار برآن است تا نشان دهد که داستان خسرو و شیرین، گرچه داستانی تاریخی است، اما از این مراحل سه گانه و برخی مراحلِ خردتر که کمپبل برای سفر قهرمانانِ اساطیری قایل شده است، پیروی میکند. انوشیروان در خواب، وصلتِ با شیرین، رسیدن به شبدیز، تخت و نواسازی را به قهرمان وعده میدهد و شاپور، آنها را بر روی زمین سراغ میدهد. خسرو به تشویقِ پیک، برای دیدار با شیرین، که نمادی از آنیمایِ درون ِقهرمان میتواند باشد، از ایران عزیمت میکند و در مسیرِ تشرّف، با گذار از صفاتِ منفیِ سایه، سرانجام در ایران، با ناخودآگاهِ خویش به وصلت میرسد. در پایان داستان، عشقورزی شیرویه به شیرین، مانع از بازگشتِ قهرمان به جامعة بشری و ایجادِ تحوّل میشود. در نتیجه، قهرمان ناگزیر از گوشه نشینی در آتشکده، یعنی اقامت در سرزمین خدابانوست و بازگشت او به جامعه ممکن نمیشود. کهن الگوهای خواب، سایه، پیر دانا، زن وسوسهگر، یاریرسانِ غیبی و پیک و نمادهایی همچون، اسب، گوشواره، ساحر، شیر، کوه، سنگ و ... که به تقویت کهن الگوی سفرِ قهرمان پرداختهاند، در این نوشتار رمزگشایی شدهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: کهنالگو؛ سفر؛ قهرمان؛ خسرو و شیرین؛ نظامی | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |