تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,892 |
مضامین مشترک «حملۀ حیدری» راجی کرمانی و«دیوان» حافظ شیرازی با تکیه بر ساقینامهها | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 16، شماره 44، شهریور 1398، صفحه 175-196 اصل مقاله (474.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زهرا فرج نژاد فرهنک* | ||
دکتری زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکدة زبان و ادبیّات فارسی، تبریز،ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده ساقینامهسرایی، یکی از دلنشینترین نوع شعر غنایی است که در ادبیّات عرب به خمریّهسرایی معروف است. این گونة ادبی از ادبیّات عرب به عرصۀ شعر فارسی وارد شده و در بستر هنرنمایی شاعران ایرانی قرار گرفته است. در ادب فارسی، ابتدا در عیش و سرمستی ناشی از تأثیر بادة انگوری سروده میشد، ولی از قرن ششم هجری به بعد، با بهرهگیری از تجربیّات عرفانی، معنا و مفهومی عرفانی به خود گرفت. این جریان، در ادبیّات فارسی، از رودکی شروع شد و با حافظ، به کمال رسید. از آن پس، بویژه در دورۀ صفوی ساقینامهسرایی و مغنینامهسرایی بر منوال حافظ معمول شد؛ طوریکه علاوه بر توصیف ساقی، مطرب، می و میخانه، تجلّیگاه اهداف سیاسی- اجتماعی و فلسفی شاعران گشت. ملاّ بمانعلی راجی کرمانی، شاعرحماسهسرای مذهبی قرن دوازدهم هجری، در منظومة، «حملة حیدری»، ساقینامهها و مغنّی نامههای بسیاری دارد که در سرودن آنها به شیوه و سبک شاعرانة حافظ نظر داشته است. ساقینامههای او نیز همچون ساقینامههای حافظ، اغلب متضمّن درونمایههای اجتماعی، مواعظ، نکتههای اخلاقی و حکمی است. هر دو شاعر در ضمن سرودن ساقینامهها، علاوه بر نکوهش زاهدان ریاکار، به اعتنام فرصت و شکایت از روزگار، مدح ممدوح، خواصّ و تأثیر باده و آلات و دستگاههای موسیقی توجّه کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: حافظ؛ راجی کرمانی؛ ساقینامه؛ مغنّی نامه؛ مضامین مشترک | ||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 26 |