| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,524 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,994 |
تحلیل شخصیت های تمثیلی شاهنامه از منظر گفتمان انسان شناسانه فردوسی | ||
| فصل نامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی | ||
| مقاله 6، دوره 14، شماره 51، فروردین 1401، صفحه 120-140 اصل مقاله (270.92 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| سیده مریم (رودابه) موسوی1؛ ثوراله نورزی داودخانی* 2؛ علی محمد مؤذنی3؛ نصرالله زیرک گوشلوندانی4 | ||
| 1گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران | ||
| 2گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
| 3استاد، رشته زبان و ادبیات فارسی، عضو هیات علمی، دانشگاه تهران | ||
| 4گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایران | ||
| چکیده | ||
| شاهنامه فردوسی در نگاه اول شاید به قول محمود حدیث رستم و داستان همآوردیها باشد اما اندکی آشنایی با بیان تمثیلی ـ اسطورهای و گفتمانی که فردوسی در آن، شاهنامه را سروده، باعث پرسشهایی میشود: فردوسی از بیان تمثیلی در شاهنامه چگونه و چرا استفاده میکند؟ و آیا رستم به صورت تمثیلی از منظر گفتمان انسانشناسی فردوسی میتواند نمونهی اعلای یک هویت انسانی باشد که در روح جمعی و توانش فرهنگی جامعه ایران تأثیر داشته است ؟ یا این هویت انسانی به صورت تمثیلهای متنوع در مجموعهای از شخصیتهای شاهنامه نمود یافته است؟ این پژوهش با هدف پاسخ به این سؤالات و فهم آنچه فردوسی رمز و معنای(تمثیل) شاهنامه گفته، انجام شد. شناخت معماری تمثیلهای فردوسی که نشاندهنده ذهن و زبان اوست، ضروری مینماید. این پژوهش ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ـ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﻣﻨﺎﺑﻊ ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای، در ﭼﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮﯾﻪ تحلیل گفتمان انجام شد و یافتهها نشان داد که فردوسی با بیانی تمثیلی جهانبینی و اندیشۀ انسانشناسانۀ خود را به نصویر کشیده است. تمثیلهای شاهنامه هویت انسان ایرانی ـ اسلامی را بیان کرده است، فردوسی در پردازش شخصیتهای داستانهای شاهنامه آگاهانه دو نوع شخصیت خیر و شر را مبتنی با گفتمانهای دوره معرفی میکند. هر یک از شخصیتها میتوانند به صورت تمثیلی نموداری از چهرههای منفی و مثبتی باشند که به سبب جهانبینی طبقاتی و روابط قدرت حاکم پدیدار شدهاند. رستم و افراسیاب کلانتمثیل دو گروه از شخصیتهای خوب و بد در گفتمان فردوسی هستند که زوایای دیگر آن در شخصیتهایی مانند ضحاک ماردوش، سیاوش، گردآفرید، سودابه، پیرانویسه و... نمودار میشود. تمثل نه تنها به متن شاهنامه مفهومی چندلایه و گسترده میبخشد بلکه آن را به متنی نشانهای ـ نمادین بدل میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فردوسی؛ شاهنامه؛ تمثیل؛ تحلیل گفتمان؛ انسانشناسی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 242 |
||