تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,161 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,826 |
بررسی نقش فانتزیهای آگاهیگر در هویّتیابی و تفکّر انتقادی کودکان (با تأکید بر اندیشههای برونو بتلهایم) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 17، شماره 49، آذر 1399، صفحه 23-44 اصل مقاله (643.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده فهیمه میر قویم نیا1؛ بیژن ظهیری نیا* 2؛ محمدرضا شادمنامن3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران. | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه محقّق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی ، خلخال، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده فانتزی آگاهیگر یا هشدار دهنده از گونه فانتزیهایی است که اساسیترین مشکلات جامعة بشری را در قالبی تخیّلی ارائه میکند. این گونه از فانتزی دربارۀ یکی از مهمّترین جنبههای وجودی کودک، یعنی هویّت، شناخت خود و دیگری در لابهلای روایت داستانی اطلاعرسانی میکند. ما در این مقاله که به شیوۀ توصیفی _تحلیلی فراهم آمده است، شیوههای هویّتیابی، تفکّر انتقادی و شناخت را در داستانهای فانتزی کودکان بررسی کردهایم. ما اساس کار خود را کتابِ «کودکان به قضّه نیاز دارند» از برونو بتلهایم قرار دادهایم تا به درکی بهتر از ذهنیّت و ساختار ذهنی داستان کودک و نوجوان نائل آییم. بررسی ما نشان داد اغلب داستانهای فانتزی بررسی شده، به حفظ محیط زیست، نوعدوستی و هویّتیابی و بازی به مثابه تفکّر تأکید دارند. نویسندگان این آثار به گونهای غیرمستقیم مشکلات و مصائب شخصیّتهای داستانی را برای مخاطبانش برمیشمارند و بدون آنکه روایتی آموزگارمآبانه داشته باشند توصیههای خود را در قالب داستانی فانتزی به مخاطبان میرسانند. از سویی دیگر مهمّترین نوع تفکّر در داستانهای فانتزی تفکّر تصویری است. مهمّترین بازدهی این نوع تفکّر، خلاقیّت است که پدیدهای مهمّ و مغتنم در رشد و تحّول خلاق کودک است و باید جایگاه ویژهای برای آن در زندگی کودک قائل شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: برونو بتلهایم؛ تفکّر انتقادی کودکان؛ فانتزی؛ هویّتیابی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذالف ـ کتابنامه
1- بتلهام، برونو، (1384)، کودکان به قصّه نیاز دارند (کاربرد افسانه و افسون)، ترجمة کمال بهروزنیا، تهران : نشر افکار.
2- حجازی، بنفشه، (1377)، ویژگیها و جنبههای ادبیّات کودکان و نوجوانان، تهران: روشنگران.
3- حسینی، زهره، (1384) «اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها» ویژه نامۀ فلسفه و کودک، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
4- زرشناس، شهریار، (1388)، جستاری در ادبیّات داستانی معاصر، تهران: کانون اندیشه جوان.
5- شعیری، حمیدرضا، (1385)، تجزیه و تحلیل نشانه، معنا شناسی گفتمان، تهران: سمت.
6- شمس، محمّدرضا، (1386)، من، زنبابا و دماغ بابام، تهران: افق، چاپ اوّل.
7- ___________، (1389)، منِ منِ کلّه گنده، تهران: افق، چاپ اوّل.
8- عموزادۀ خلیلی، فریدون، (1388)، زرد مشکی، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چاپ اوّل.
9- قزلایاغ، ثریا، (1386)، ادبیّات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سمت، چاپ پنجم.
10- محمّدی، محمّد، (1378)، فانتزی در ادبیّات کودکان، تهران: روزگار، چاپ اوّل
11- مقدادی، بهرام، (1378)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، تهران: فکر روز، چاپ اوّل.
12- میرکیایی، مهدی، (1389)، پادشاه کوتوله و چهل دردسر بزرگ، تهران: محراب قلم.
13 - نیکولایوا، ماریا، (1387)، «فراسوی دستور داستان»، مجموعه مقالات دیگر خوانیهای ناگزیر، ترجمه و گردآوری مرتضی خسرونژاد، تهران: کانون پرورش فکری.
14- یوسفی، محمّدرضا، (1389)، گرگها گریه نمیکنند، تهران: افق، چاپ اوّل.
ب ـ مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 76 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |