تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
صلاحیتهای حرفهای معلم از منظر رویکرد انتقادی با تأکید بر آراء پائولو فریره | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 17، شماره 69، اسفند 1400 | ||
نوع مقاله: مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.1894690.2390 | ||
نویسندگان | ||
احترام ابراهیم1؛ محمد حسین حیدری* 2؛ سید هاشم گلستانی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.(نویسنده مسئول) | ||
3استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این مقاله واکاوی صلاحیتهای حرفهای معلمی از منظر رویکرد انتقادی با تأکید بر آراء پائولو فریره است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با بهرهگیری از روش تحلیل فرارونده انجام گرفته است. حوزه پژوهش شامل اسناد، متون و منابع مرتبط با موضوع است که به روش نمونهگیری نظری از کلیه متون در دسترس به صورت کل شمار مورد مطالعه قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند فریره نقشهای متفاوتی برای معلّمان رهایی بخش چون «پرسشگری»، «آگاهیسازی»، «آزادی بخشی» و «دگرگونی آفرینی» بر میشمارد. همچنین صلاحیتهای حرفهای معلّمان با توجه به اندیشههای فریره در سه حیطه شناختی (شامل آگاهی از تاریخی بودن دانش، کاربرد دانش برای رهایی بخشی، تسلط بر دانش درباره فرایند یاددهی یادگیری، توانایی طراحی برنامه درسی بومی، درک هویت سیاسی دانش، توانایی ایجاد هشیارسازی) حیطه مهارتی (شامل، مهارت استفاده از روشهای تدریس، مهارت ایجاد توانایی نقادی در فراگیران، داشتن ارتباط متقابل با فراگیران) و حیطه نگرشی(شامل آموزنده مادامالعمر، داشتن تواضع، بازیابی کرامت انسانی، تقویت امید در فراگیران برای رهایی، احترام به تفاوتهای قومی، فرهنگی و مذهبی) است. | ||
کلیدواژهها | ||
صلاحیتهای حرفهای معلم؛ نظریه انتقادی؛ پائولو فریره | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 326 |