تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,453,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,468,995 |
بررسی حضرات وجود از دیدگاه بیدل دهلوی وشانکارا | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 3، دوره 5، شماره 18، اسفند 1400، صفحه 44-65 اصل مقاله (631.85 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
زینب پناه* | ||
دکتری زبان و ادبیات فارسی(گرایش ادبیات عرفانی)، دانشگاه قم | ||
چکیده | ||
حضرات وجود در عرفان اسلامی بیدل دهلوی، عارف، شاعر و نمایندۀ سبک هندی به صورت نظام طولی و نزولی و بر اساس نظریه وحدت وجود و کثرت نمود و در قالب مقام ذات، احدیت و واحدیت تبیین میشود. بیدل اگر چه پرورش یافته سرزمین هند است ولی از پیروان فکری محییالدین ابن عربی است. شانکارا نیز از برجستهترین مفسرین مکتب ودانتا یا حکمت الهی هنداست. جهانبینی وحدت وجودی بیدل، معرفتی است که عالم آفرینش را در یک تجلی وحدتگرایانه تبیین میکند و از این جهت، به اندیشههای وحدتنگرانه شانکارا، نمایندۀ وحدت وجودی نامکیف مکتب ودانتا شباهت دارد. در این راستا بنابر تفکر هندی، چهار حالت آتمان شامل: جاگرات (حالت بیداری)، اسواپتا (حالت رویا)، سوشوپتا (حالت خواب عمیق) وتوریا (حالت آتمان نامشروط) است. این مراتب چهارگانه وجود با حضرات وجود در عرفان اسلامی قابل تطبیق است. در این مقاله با روش توصیفی - تحلیلی و ابزار کتابخانهای به تطبیق دیدگاههای بیدل و شانکارا در مورد عوالم اربعه وجود پرداخته میشود و میتوان به این نتیجه رسید که قلمرو عرفان که با درونیترین جنبههای وجود آدمی سروکار دارد زمینۀ فهم همدلانه آموزههای دینی و فطری را در اقوام مختلف فراهم میآورد و میتوان علاوه بر شباهتهایی در این نظریهها، به تفاوتهای آنها نیز پی برد. مهمترین تفاوت حضرات وجود در عرفان وحدتوجودی و اسلامی بیدل و عرفان هندی وحدتنگرانه شانکارا این است که اگر چه هر دو سیر طولی و نزولی دارند ولی اساس عرفان بیدل بر الوهیت و توحید ناب بنیان گذاشته شده است در حالی که در عرفان هندی شانکارا تأکید بر محوریت آتمان یاخود حقیقی فرداست. | ||
کلیدواژهها | ||
حضرات وحود؛ بیدل دهلوی؛ شانکارا؛ آتمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |