تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,206 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,878 |
بررسی و تطبیق روایتگری در آثار غزاله علیزاده، با تکیه بر رمانهای «خانه ادریسیها»، «شبهای تهران» | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 19، خرداد 1401، صفحه 202-234 اصل مقاله (494.3 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینت ناطق پور1؛ علی محمد موذنی* 2؛ تیمور مالمیر3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. | ||
2استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) | ||
3استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، کردستان، ایران. | ||
چکیده | ||
روایت شناسی به عنوان علمی جدید، به بررسی ساختار حاکم بر روایتهای داستانی میپردازد. با استفاده از شاخصهای علم روایت شناسی، میتوان به الگوی ساختاری روایتها دست پیدا کرد. زبان شناسان متعددی به ارائة نظریات مبسوطی در این زمینه پرداختهاند و در این میان، مطالعات ژرار ژنت از وسعت فراوانی برخوردار است. او در مطالعة روایتهای داستانی، بر سه شاخص کلی "زمان"، "حالت یا وجه" و "صدا و لحن" تکیه میکند. غزاله علیزاده، از نویسندگان معاصر ادبیات داستانی ایران به شمار میرود که آثارش از دیدگاه علم روایت شناسی، قابل تأمّل است. این نوشتار با تکیه بر نظر روایت شناسان به ویژه نظریههای ژرار ژنت، به بررسی سه مؤلفه مذکور در آثار این نویسنده پرداخته است. روایت در گذشته و، گذشته در گذشته، روایت زمان حال و عبور مکرّر از زمان حال به گذشته، ویژگی برجستة آثار مذکور از لحاظ زمانی است. بیشتر رویدادهای این آثار، روی خط مستقیم و متوالی روایت شدهاند استفاده از شتاب منفی و مثبت، بسامد و انواع آن، کانون صفر و کانون درونی، روایت درون داستانی با زاویة دید اول شخص، تک گویی، حدیث نفس و من شاهد، روایت برون داستانی با زاویة دید سوم شخص، همچنین روایت پسازمانی و همزمانی، از ویژگی های روایت در رمانهای فوق الذکر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات داستانی؛ روایت شناسی؛ ژرارژنت؛ غزاله علیزاده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 163 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |