| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,560,390 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,462 |
آسیب شناسی کاربرد بلاغت در شعرکودک (در دهههای 70 تا90) | ||
| فصلنامه بهارستان سخن | ||
| دوره 18، شماره 51، خرداد 1400، صفحه 1-22 اصل مقاله (394.88 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| افسانه موسوی گرمارودی1؛ لحمد خاتمی* 2؛ مریم جلالی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
| 2گروه زبان وادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. | ||
| 3گروه زبان وادبیّات فارسی، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده این مقاله به تبیین اصول بلاغت و فصاحت در شعر کودک پرداخته است. آنچه شاعر کودک با حفظ کودکانگی، برای ایجاد کلامی روان، آسان و شاعرانه به آن نیاز دارد. ابتدا بسامد و فراوانی استفادۀ شعرا از علم معانی تا بیان و بدیع، طرح شده، سپس شیوۀ درست و نادرست کاربردی آنها مطرح گردیده است. همچنین نمونههایی از مشکلات بلاغی رایج در شعر کودک ارائه شده است و پرکاربردترین شیوههای بلاغی در شعر کودک طرح گردیده و با مقایسۀ نمونههای مناسب و غیرمناسب، اصول بلاغت و فصاحت شعر کودک بیان شده است. براساس این پژوهش، شیوه و میزان به کارگیری انواع علوم بلاغی با در نظر گرفتن دایرۀ لغات و فهم کودک و آنچه مخلّ فصاحت در شعر کودک است، مطرح گردید. مبنای کار این پژوهش براساس نظریّهها و اصول بلاغی است که در تحقیقات پایهای شعر نگاشته شده و شیوۀ کتابخانهای به کارگرفته در این پژوهش با توجّه به جامعه آماری آن و نتایج به دست آمده جزو پژوهشهای نادر در این حوزه به شمار میرود و شیوه نامهای برای استفادۀ شعرا در سرودن شعر کودک ارائه میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: بلاغت؛ فصاحت؛ شعر کودک؛ آسیب شناسی؛ شیوههای بلاغی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
ب: مقالات
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 103 |
||