| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,558,005 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,097 |
اهمّیّت علم و دانش و آگاهی در بین رجال فرهنگی- تاریخی کلیله و دمنه با تأکید بر سرمایههای فرهنگی | ||
| فصلنامه بهارستان سخن | ||
| دوره 18، شماره 51، خرداد 1400، صفحه 23-46 اصل مقاله (828.4 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| وحید امیری یاسی کند1؛ علی دهقان* 2؛ حمیدرضا فرضی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
| 2گروه زبان و ادبیات فاگروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، | ||
| 3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده یکی از فاکتورهای اساسی در سرمایة فرهنگی تجسّم یافته، سنجش میزان تمایلات و علاقهمندی افراد به مسائل علمی است. از منظر سرمایههای فرهنگی، گرایش به علم و دانش، ترویج آگاهی و تلاش در جهت ارتقاء سطح اطّلاعات و کسب علوم، از مؤلّفههایی است که نشاندهندة تمایلات و رغبت افراد به اندوختن سرمایههای فرهنگی تجسّمیافته میباشد. براساس رویکرد نظری سرمایة فرهنگی پیر بوردیو، از عمدهترین گرایشهای فرهنگی مندرج در کتاب کلیله و دمنه، گرایش رجال فرهنگی آن به علم و دانش و تأکیدشان بر دانایی است که در این جستار به آن می پردازیم. گردآوری اطّلاعات به روش کتابخانهای بوده و شیوة بررسی از نوع مطالعات کیفی و تحلیل محتواست. نتایج تحقیق نشان میدهد که گرایش به کسب حکمت و دانش و ضرورت علمآموزی و افزایش سطح معلومات یکی از مهمّترین شاخصهها است. از نمونههای برجسته، دانشدوستی کسری انوشیروان، پادشاه ساسانی است. در بسیاری از منابع تاریخی، انوشیروان به عنوان چهرة فرهنگی معرّفی شده و کلیله و دمنه به پاس زحمات او و علاقهاش به علم و دانش و فرهنگ به ایران منتقل گردیده و نشر مییابد. از اینرو، اهمّیّت علم و آگاهی نزد وی، نمودی از سرمایة فرهنگی تجسّمیافته به شمار میرود. همچنین میتوان به جایگاه رفیع علم و دانش در بین برزویه طبیب، ابن مقفّع و نصرالله منشی اشاره نمود که بیگمان محصول انباشت سرمایههای فرهنگی تجسّمیافته و برگرفته از نگرشهای فرهنگی و اندیشههای متعالی آنها بوده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلید واژهها: سرمایههای فرهنگی؛ تجسّمیافته؛ ادبیّات تعلیمی؛ کلیله و دمنه؛ اهمّیّت علم و دانش | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
فهرست منابع و مآخذ
الف- کتابنامه
ب- مجلاّت و انتشارات
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |
||