تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
بررسی و تحلیل ایهام و انواع آن در دیوان عالمی دارابجردی (شاعر قرن دهم) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 18، شماره 51، خرداد 1400، صفحه 137-160 اصل مقاله (399.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اعظم بازگیر الوار1؛ محمود طاووسی* 2؛ مریم امیرارجمند2؛ فاطمه امامی2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
2گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده ایهام، یکی از بدیعیترین آرایههای ادبی است که شاعران و نویسندگان بدان سخن خود را رازناک کردهاند. این آرایه را از انواع هنجارگریزی معنایی میدانند که در محور همنشینی و مجاورت به وجود میآید. گوینده در این صنعت از واژه یا عبارت و جملهای در کلام استفاده میکند که به جهت پیوندی که با دیگر اجزا و سازههای کلام دارد، باعث تبادر چند معنا در ذهن میشود. اگرچه ایهام در شعر خاقانی جایگاهی مهمّ دارد، در سبک عراقی بویژه شعر سعدی و در نهایت کلام حافظ به اوج خود میرسد؛ لیکن باید گفت که توجّه به رعایت تناسبها، روابط معنایی میان کلمات و اجزای بیت نیز یکی از گرایشهای مرسوم عصر صفوی است. عالمی دارابجردی متوفّی975ه.ق در شیوۀ شاعری از پیروان سبک عراقی بویژه طرز شاعری سعدی و حافظ است. به همین مناسبت، صنعت ایهام و انواع آن مانند: ایهام تناسب45، ایهام ترجمه28، ایهام مرشّحه11، ایهام موشّحه12، ایهام دوگانهخوانی10، ایهام تبادر10، ایهام تضادّ9، ایهام مبیّنه6، هم چنین ایهام از نوع تصویری آن در محدوده عبارت وجمله در شعر وی جلوهای بارز یافته است. پژوهش حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی انجام یافته، کوششی در جهت شناخت انواع صنعت ایهام در نسخة خطّی منظوم برجای مانده از میرزا سهراب متخلّص به عالمی دارابجردی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: ایهام؛ عالمی دارابجردی؛ سبک عراقی؛ نسخة خطّی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
1- ابن معتز، عبدالله، (2001)، البدیع، با مقدّمه و تعلیق کراتشقوفسکی، بغداد.
2- انوشه، حسن، (1381)، فرهنگ نامۀ پارسی، دانشنامةادب فارسی، جلد دوم، تهران: وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، چاپ دوم.
3- حسینی، امیرمحمود، (1384)، بدایع صنایع، تصحیح رحیم مسلمانیان قبادیانی، تهران: بنیاد موقوفات دکتر افشار، چاپ اوّل.
4- دهخدا، علی اکبر، (1372)، لغت نامه، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اوّل از دورة جدید.
5- رازی، شمس قیس محمّد، (1360)، المعجم فی معاییر الاشعار العجم، به تصحیح مدرّس رضوی، تهران: کتابفروشی زوّار، چاپ سوم.
6- راستگو، محمّد، (1379)، ایهام در شعر فارسی، تهران: سروش، چاپ اوّل.
7- شمیسا، سیروس، (1383)، نگاهی تازه به بدیع، تهران: فردوس، چاپ یازدهم.
8- عالمی دارابجردی، میرزا سهراب، (975ق)، نسخه خطّی، فهرست نسخ خطّی ایران، جلد پانزدهم.
9- فرصتالدّوله شیرازی، محمّد نصیربن جعفر، (1379)، آثار عجم، تصحیح و تحشیه: منصور رستگار فسایی، تهران: امیرکبیر.
10- کاشانی، میرتقیالدّین، (1392)، خلاصه الاشعار و زبده الافکار(بخش شیراز و نواحی آن)، تصحیح نفیسه ایرانی، تهران: امیرکبیر، چاپ اوّل.
11- کاشفی سبزواری، میرزا حسین واعظ، (1369)، بدایع الافکار فی صنایع الاشعار، ویراستۀ میرجلالالدّین کزّازی، تهران: مرکز.
12- کزّازی، میرجلالالدّین، (1373)، بدیع؛ زیبایی شناسی سخن پارسی، کتاب ماد، تهران: نشر مرکز، چاپ دوم.
13- گرکانی، شمسالعلماء محمّد حسین، (1377)، ابدع البدایع، به اهتمام حسین جعفری، تبریز: احرار.
14- وحیدیان کامیار، تقی، (1379)، بدیع از دیدگاه زبانشناسی، تهران: دوستان.
15- وطواط، رشیدالدّین محمّد، (1339)، دیوان به انضمام حدایق السحر، مقابله و تصحیح سعید نفیسی، تهران: باران.
16- همایی، میرجلالالدّین، (1379)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران: هما، چاپ هفدهم.
ب – مقالات
17- چناری، امیر، (1392)، «نگاهی نو به ایهام»، پژوهشنامة نقد ادبی و بلاغت، سال دوم، شمارة 2، پاییز و زمستان، صص: 115- 134.
18- طاهری، حمید، (1389)، «رویکردی به ایهام در غزلیّات حافظ»، نشریه ادب و زبان، دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، شمارة 28، شمارة پیاپی25، صص: 113- 138.
19- کریمیفرد، غلامرضا، (1393)، «بررسی تطبیقی زیباییشناسی ایهام در بلاغت عربی و فارسی»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشهای تطبیقی، دورة2، شمارة1، بهار وتابستان، صص: 99-134. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 47 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 62 |