تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,520 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,244 |
اثربخشی آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی شهرستان تربت جام | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 45، خرداد 1400، صفحه 32-45 اصل مقاله (242.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهه سرفرازی1؛ مهدی نیری* 2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری بر بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه والدین معلولین ذهنی شهرستان تربتجام در سال 1399 بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده از بین والدین معلولین ذهنی که در فراخوان سازمان بهزیستی شرکت کردند، 30 والد انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل(15 نفر) و گروه آزمایش(15 نفر) قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه سلامت روانی (گلدبرگ و هیلر، 1979) و بسته آموزشی تلفیقی مهارتهای ارتباطی و تابآوری که در طی 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادههای بهدستآمده با روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و چندمتغیره تحلیل گردید. نتایج نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایش از لحاظ بهداشت روان تفاوت معناداری وجود دارد(p≤0.05). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری باعث بهبود نشانههای جسمانی، نشانههای اضطرابی و اختلال خواب، افسردگی و کارکرد اجتماعی والدین کودکان معلول ذهنی شده است. با توجه به یافته های به دست آمده می توان از آموزش تلفیقی مهارت های ارتباطی و تاب آوری برای ارتقای بهداشت روان والدین کودکان معلول ذهنی استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
بهداشت روان؛ مهارتهای ارتباطی؛ تابآوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 80 |