| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,555,802 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,308 |
گفتمان انتقادی در داستان آبشوران علی درویشیان براساس نظریّة نورمن فرکلاف | ||
| فصلنامه بهارستان سخن | ||
| دوره 18، شماره 52، شهریور 1400، صفحه 197-216 اصل مقاله (409.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عزیزه نجفی1؛ خداویردی عباس زاده* 2؛ لیلا عدل پرور3 | ||
| 1دانشجوی دکترای گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
| 2گروه زبان و و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
| 3گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده نورمن فرکلاف از اندیشمندانی است که با هدف نقد جامعه سرمایهداری و شناسایی تغییر و تحوّلات فرهنگی و اجتماعی جامعه در متون ادبی بویژه ادبیّات داستانی، نظریة گفتمان انتقادی را مطرح کرد. در چارچوب این گفتمان با تأکید بر وضعیّت رابطۀ قدرت و ایدئولوژی در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین به بررسی متون پرداخت. در این مقاله داستان «آبشوران» از علی درویشیان، با روش کتابخانهای و به صورت توصیفی ـ تحلیلی، براساس نظریة فرکلاف بررسی شده است، درویشیان در این داستان وضعیّت نابهسامان حاصل از فقر را در محلّة فقیرنشین آبشوران روایت کرده است. نتایج بررسی نشان میدهد: در سطح توصیف با کاربرد زبان ادبی و عاطفی، زبان عامیانه و بومی، طنز، کاربرد واژگان به صورت شمول معنایی، دشواژه و جملههای معلوم و خبری کوتاه، ایدئولوژی خود را بازگو کرده است. در سطح تفسیر، با ایجاد پیشفرض در موقعیّت مشابه و بافت بینامتنی و طنز موقعیّت، گفتمان طیفهای مختلف قابل تفسیر است. در سطح تبیین، مهمّترین مسأله پدیده فقر، خشونت، جهل، بیسوادی، دورغ و بزهکاری و تضییع حقوق کودکان است که در کنار آن بحرانهای عاطفی، تقابل فقر و سرمایه داری، مبارزه و تسلیم با فقر، دینداری و خرافهپرستی، فضای داستان را در وضعیت اندوهبار قرار داده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کلیدواژهها: آبشوران؛ درویشیان؛ گفتمان انتقادی؛ نورمن فرکلاف؛ کودکان و فقر | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
ب: مقالات
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 68 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |
||