فهرست منابع و مآخذ
الف- کتابنامه
- آملی، سیّد حیدر، (1395)، جامع الاسرار و منبع الانوار، ترجمۀ محمّدرضا جوزی، تهران: هرمس، چاپ دوم.
- ابن عربی، محیی الدّین، (1405ق/1985م)، الفتوحات المکیه، تحقیق و تقدیم عثمان یحیی، قاهره: المکتبه العربیه، چاپ دوم.
- استیس، و. ت، (1375)، عرفان و فلسفه، ترجمۀ بهاءالدّین خرمشاهی، تهران: سروش.
- اقبال لاهوری، محمّد، (بیتا)، احیای فکر دینی در اسلام، ترجمة احمد آرام، بیجا، رسالت قلم.
- باربور، ایان، (1362)، علم و دین، ترجمة بهاءالدّین خرمشاهی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- برتلس، یوگنی ادوارد ویچ، (1382)، تصوّف و ادبیّات تصوّف، ترجمۀ سیروس ایزدی، تهران: امیرکبیر.
- بقلی شیرازی، روزبهان، (1382)، شرح شطحیات، به تصحیح و مقدّمه فرانسوی هنری کربن، انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران: انتشارات زبان و فرهنگ ایران.
- ____________، (1374)، شرح شطحیات، تهران: طهوری.
- ____________، (1383)، عبهر العاشقین، به کوشش هانری کربن و معین، تهران: طهوری.
- پوپر، کارل ریموند، (1370)، منطق اکتشاف علمی، ترجمۀ سیّدحسین کمالی، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
- جامی، عبدالرّحمن، (1352)، اشعّة اللّمعات، تصحیح و مقابله حامد ربّانی، تهران: کتابخانه علمیه حامدی.
- جیمز، ویلیام(1372)، پراگماتیسم، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، چاپ اوّل.
- حافظ، شمسالدّین، (1380)، دیوان، به اهتمام منصور جهانگیر، تهران: آگاه، چاپ ششم.
- خرمشاهی، بهاءالدّین، (1373)، حافظ نامه، تهران: علمی و فرهنگی.
- دارا شکوه، محمّد، (1352)، حسنات العارفین، به کوشش سیّد مختوم رهین، تهران: ویسمن.
- راسل، برتراند، (1362)، عرفان و منطق، ترجمة نجف دریابندری، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی، چاپ دوم.
- زرّین کوب، عبدالحسین، (1377)، ارزش میراث صوفیّه، تهران: امیر کبیر.
- ستّاری، جلال، (1392)، مدخلی بر رمز شناسی عرفانی، تهران: نشر مرکز.
- سجّادی، سیّدجعفر، (1362)، فرهنگ لغات و تعبیرات و اصطلاحات عرفانی، تهران: طهوری، چاپ سوم.
- سراج، ابو نصر، (1382)، اللمع فی التصوف، به کوشش رینولد الن نیکلسون، ترجمۀ مهدی محبتی، تهران: اساطیر.
- سنایی غزنوی، ابو المجد مجدود بن آدم، (1359)، حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه، به کوشش مدرس رضوی، تهران: دانشگاه تهران.
- شبستری، شیخ محمود، (1386)، گلشن راز، به کوشش صمد موحد، تهران: طهوری، چاپ دوم.
- شیمل، آن ماری، (1374)، ابعاد عرفانی اسلام، ترجمة عبدالرّحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ اوّل.
- صاعدی، عبدالعظیم، (1365)، با حافظ تا کهکشان عرفان و اخلاق، تهران: نور فاطمه (س).
- عبادی، قطبالدّین ابو المظفر منصور بن اردشیر، (1386)، صوفی نامه، التصفیه فی احوال المتصوفه، به تصحیح غلامحسین یوسفی، ، تهران: علمی، چاپ دوم.
- عطّار، فریدالدّین، (1379)، تذکرة الاولیاء،تهران: بهزاد.
- عین القضات، همدانی، (1362)، نامههای عین القضات، به کوشش علینقی منزوی و عفیف عسیران،تهران: زوار، چاپ دوم.
- غزّالی، احمد، (1368)، سوانح، به کوشش هلموت ریتر، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم.
- فلوطین، (1366)، دورۀ آثار فلوطین، ترجمه محمّدحسن لطفی، تهران: خوارزمی، چاپ اوّل.
- قشیری، عبدالکریم بن هوازن، (1385)، رساله قشیریّه، ترجمه ابو علی حسن ابن احمد عثمانی، به کوشش بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی و فرهنگی.
- کربن،هانری، (1352)،تاریخ فلسفۀ اسلامی، ترجمۀاسدالله مبشری، تهران: امیرکبیر، چاپ سوم.
- کربن، هانری (1392)، آفاق تفکر معنوی اسلام ایرانی، ترجمه داریوش شایگان و باقر پرهام، تهران: فرزان روز.
- لاهیجی، شمسالدّین محمّد، (1393)، شرح گلشن راز، تهران: زوّار.
- معصوم علیشاه، (1339)، طرائق الحقایق، به کوشش محمّد جعفر محبوب، تهران: سنایی.
- مولوی، جلالالدّین محمّد، (1376)، مثنوی معنوی، تهران: آذر.
- نوربخش، جواد، (1366)، فرهنگ نور بخش،تهران: خانقاه نعمت الهی، چاپ اوّل.
- هجویری، علی بن عثمان، (1375)، کشف المحجوب، به کوشش د. ژوکوفسکی، تهران: طهوری، چاپ چهارم.
- ویگوتسکی، لو سیمونوویچ، (1367)، تفکّر و زبان، ترجمة بهروز عزدفتری، تبریز: نیما، چاپ اوّل.
- یثربی، سیّد یحیی، (1374)، فلسفه عرفان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزة علمیّه قم.
- ب – مجلاّت
- بازرگان، ابراهیم، (1395)، «بررسی رابطه سمبولیسم و شطحبر پایه شرح شطحیات روزبهان بقلیبا رویکرد تحلیلی – توصیفی»، فصلنامه آیین حکمت پژوهشی، سال هشتم، شمارة مسلسل 28، صص: 39- 64.
- پایا، علی، (1326)، «فلسفه تحلیلی چیست؟»، نامۀ مفید، فصلنامة دارالعلم مفید، سال چهارم، شمارۀ سوم، پاییز 1326.
- سهروردی، شهاب الدّین، (1366)، شرح مونس العشاق سهروردی، تصحیح مسعود قاسمی، معارف، دورة چهارم، شمارة 1، فروردین- تیر.
- شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1374)، «دستور زبان عرفان و عرفان دستور زبان»، نامه شهیدی، جشن نامه سیّدجعفر شهیدی، چاپ اوّل، تهران: طرح نو، صص:427-447.
- فعّالی، محمّدتقی، (1381)، «زبان عرفان»، فصلنامة علمی – پژوهشی قبسات، زمستان، دورة 7، شماره 24
- کربن، هانری، (1372)، «پاردوکسهای صوفیانه»، ترجمة سعید نوری نشاط، کیهان فرهنگی، سال دهم، شمارة 6.
- ویتگنشتاین، لودویگ، (1383) «ادبیّات فلسفه»، مجلّة کتاب ماه، سال هشتم، شمارة 3 و4، دی و بهمن.
ج- منابع لاتین
- Bruce, Mileman (1996),”Suffering God: Meister Eckhart,s Sermon 52” in Mystics Qurtery 22:69-90.
- Copleston, Fredrick,(1963) A History of Philosophy, vol.3, Part:1, Image Books Edition.
- McGinn, Bernard(1994), Meister Eckhart and the Beguine Mystics, New York, Continuum.
- Politila, Joseph (1964), “Al-Ghazali and Meister Eckhart, Two Giants of The Spirit”, in Muslim World 54:81-194, 232-244.
- Sells, Micheal(1994), Mystical Languages of Unsaying, Chicago, The University of ChicagoPress.
|