تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,169 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
واکاوی رمان «شوهر آهو خانم» براساس نظریّة یادگیری شناختی_ اجتماعی آلبرت بندورا | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 18، شماره 53، آذر 1400، صفحه 199-216 اصل مقاله (368.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرهاد حامدی1؛ کامران پاشائی فخری* 2؛ پروانه عادل زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده از آن جایی که بررسی نظرات متفکّران نظریّهپرداز در حوزة یادگیری و استخراج دلالتهای آن میتواند راهنمای پژوهشگران و علاقهمندان قرار گیرد، بر این اساس کانون اصلی توجّه پژوهش حاضر بر بررسی نظریّة شناختی– اجتماعی آلبرت بندورا و استخراج منطقی دلالتهای آن در رمان «شوهر آهو خانم»، نوشتة علیمحمّد افغانی قرار گرفته است. همچنین از دلایلی که در این مقاله، این نظریّه برای بررسی انتخاب شده، وسعت مبنای نظری بندورا در حوزة اجتماعی، شناختی و گستردگی کاربرد آن در حوزه یادگیری است. سوال این پژوهش عبارت است از: کدام مؤلّفههای نظریّة شناختی – اجتماعی آلبرت بندورا در رمان «شوهر آهو خانم» مشهود است؟ روش مورد استفاده در این مقاله، توصیفی– تحلیلی است. از یافتههای پژوهش حاضر تشریح مواردی چون یادگیری مشاهدهای، و مؤلّفههای آن مانند: توجّه، یادداری، بازآفرینی و انگیزش است. که براساس این مؤلّفهها به بررسی و تحلیل رمان «شوهر آهو خانم» پرداخته شده است. که تمامی این شاخصهها به تفصیل، توضیح داده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: یادگیری شناختی– اجتماعی؛ آلبرت بندورا؛ شوهر آهو خانم؛ علیمحمّد افغانی؛ ادبیّات بینارشتهای | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و ماخذ
1- ارنسون، الیوت، (1389)، روانشناسی اجتماعی، ترجمة حسین شکرکن، تهران: رشد، ویرایش هشتم.
2- آریانپور، منوچهر و عبّاس، (1385)، فرهنگ انگلیسی به فارسی، جلد یکم، تهران، جهانرایانه، چاپ ششم.
3- افغانی، علیمحمّد، (1390)، شوهر آهو خانم، تهران: نگاه، چاپ سیزدهم.
4- آقایوسفی، علیرضا و دیگران، (1386)، روانشناسی عمومی، تهران، دانشگاه پیام نور، چاپ یکم.
5- پاجارس، فرانک، (1387)، تحوّل خودکارآمدی تحصیلی، ترجمة مسعود کبیری، تهران: نگاه.
6- رهادوست، بهار، (1386)، مبانی نظری و روششناسی مطالعات میانرشتهای، مجلّة ماه کلّیّات، شمارة148، صص: 25-24.
7- قلیپور، فرضالله، (1376)، کلّیّات روانشناسی، تهران: برگزیده، چاپ یکم.
8- یورلند، بیگر، (2004)، نظریّه و فرا نظریّه در علم اطلاعرسانی، مترجم: مهدی داودی، تهران: کتاب خانة ملّی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 94 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |