| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,551,878 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,265,012 |
تحلیل واژگان آیینی در الواح بارو/ استحکامات پارسه | ||
| فصلنامه تاریخ | ||
| مقاله 19، دوره 17، شماره 67، اسفند 1401 | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| لیلا کوچکی کیا* 1؛ مهرناز بهروزی2 | ||
| 1دانش آموخته تاریخ ایران، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران | ||
| 2گروه باستان شناسی و تاریخ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| از زمانی که الواح گلی تختجمشید توسط هلوک و دیگران خوانده و ترجمه شد، افراد بسیاری از جنبههای زبان شناسی، اقتصادی و جغرافیایی، آن را مورد نقد و بررسی قراردادند. یکی از جنبههایی که جا دارد تا در این الواح بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، جنبه آیینی دوران هخامنشیان است. واژگان موجود در الواح بارو و خزانه پارسه/ تختجمشید به روشن شدن ابهامات دینی هخامنشی کمک می کند. هدف پژوهش شناخت و تحلیل واژگان آیینی الواح بارو پارسه است. این پژوهش، به روش تحقیق توصیفی-تحلیلی، تاریخی و اسنادی انجام شد و با تطابق دادههای خامِالواح در کنار یافتههای جدید و با ارائه تناقضات به نتایج ذیل دستیافت: به دلیل تساهل مذهبی هخامنشیان، به نامهای خدایان ملل مختلف ایرانی، ایلامی و اکدی در کنارهم اشاره شده است و آن خدایان جیرههای یکسانی دریافت مینمایند. بنابراین هیچ تفاوت بین خدایان ایرانی و غیرایرانی از سوی حکومت مرکزی وجود ندارد. همچنین از کاهنان بابلی و ایلامی/شتین در کنار مغها و مراقبانآتش/هتورمکشه ایرانی نامبرده شده و برای آنها و معابدشان جیره و مواجب تعیین شده است و حتی آنها مراسم ویژه لن و مراسم ساغرریزی را نیز برای همه خدایان برگزار مینمایند. به عبارت دیگر کاهنان ایرانی و غیرایرانی هردو مراسم لن را که آیینی ایلامی است، اجرا می کنند. بهعلاوه در این الواح به نام 3 رودخانه و نام 3 کوه نیز اشاره شده است که برای آنها نیز میبایست مراسم ساغرریزی انجام شود که نشاندهنده پرستش و تقدس دو عنصر خاک و آب نزد هخامنشیان است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| الواح بارو؛ الواح خزانه؛ خدایان؛ واژگان آیینی؛ پارسه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 181 |
||