تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,813 |
تحلیل آرکیتایپی فضای عرفانی در آرامگاههای عارفان دوره ایلخانی (شیخ عبدالصمد نطنزی و شیخ صفیالدین اردبیلی) | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 9، دوره 19، شماره 71، فروردین 1401، صفحه 161-186 اصل مقاله (1.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الناز بهنود1؛ لیدا بلیلان* 2؛ داریوش ستارزاده3 | ||
1استادیار گروه معماری، مرکز سردرود، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده هنر و معماری، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. نویسنده مسئول: lidabalilan@hotmail.com | ||
3دانشیار دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
روانشناسی تحلیلی یونگ ابزار معرفی تازهای جهت فهم معانی و دریافت پیامهایی نو از منابع هنری و ادبی بهشمارمیرود. براساس این نظریه، کهنالگوها(آرکیتایپ)، بنمایهها و تصاویر نمادینی هستند که در اساطیر و فرهنگها، مفاهیمی مشترک و مشابهی را در ناخودآگاه بشر بهجای گذاشتهاند. در میان آثار معماری، آرامگاههای عارفان دوره ایلخانی به عنوان فضاهایی عرفانی، یکی از بهترین زمینههای ظهور این صُور ازلی را دارا میباشند. یکی از کهنالگوهای مهم و محوری که در روانشناسی تحلیلی یونگ مطرحاست، کهنالگوی رُشد(فرآیند تفرّد) میباشد که درباره پرسشهای معنوی در مورد معنای زندگی و هدف هستی مطرحمیشود. یونگ معتقد است که این کهن الگو را فقط میتوان با اسرار توصیفناپذیر «وحدت عرفانی» قیاسکرد. براساس هدف پژوهش حاضر، که شناخت مفاهیم معنایی آرکیتایپ میباشد، ضمن بهرهگیری از روش محتوای کیفی از رویکردهای مطرح در ادراک نشانهها استفادهشدهاست. این تحقیق با مطالعه بر روی این لایههای نشانهای سعیدارد تا کیفیت و نحوه ارتباط میان تفکر عرفانی، کهنالگوها و ساختار معماری فضاها را روشنسازد. با این فرض که توجه به سیر از جهان دنیوی به جهان اخروی همواره در ادبیات و عرفان موردتوجه بودهاست، بهنظرمیرسد این کهنالگو در ساختار معماری آرامگاههای موردنظر بازتاب یافتهباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آرکیتایپ(کهنالگو)؛ عرفان؛ آرامگاه؛ معماری عرفانی؛ ایلخانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |