تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,322 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,870 |
واکاوی جایگاه ادراک و تجلّی در رویکردهای دوگانه به زیباییشناسی با تأکید بر مفهوم زیبایی در عرفان اسلامی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 11، دوره 19، شماره 71، فروردین 1401، صفحه 205-230 اصل مقاله (544.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدعلی سیستانی1؛ آزاده شاهچراغی* 2؛ حمید ماجدی3 | ||
1دانشجوی دکترای معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار معماری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. نویسنده مسئول: shahcheraghi@srbiau.ac.ir | ||
3استاد شهرسازی، گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه موضوع زیبایی دچار بحران هویت و فقدان مبانی نظری مدون است و اصولی که برخاسته از مبانی اعتقادی اسلام و عرفان اسلامی –بهعنوان مهمترین منبع زیباییشناسی در اسلام- باشد، وجودندارد. خاستگاه زیبایی و معیارهای داوری زیبایی شناسانه، همواره محل چالش و اختلافنظر پژوهشگران بوده، اما از میان رویکردهای مختلف، همواره دو دیدگاه متقابل وجود دارند که نگاه اول دلیل زیباییِ موجودات را در ریشههای معنایی کاوشمیکند و گروه دوم، ادراکِ انسان (بهعنوان سوژه) از اثر (بهعنوان اُبژه) را عامل تجربه امرِ زیبا میداند. بهنظرمیرسد رویکردهای اول بر مفهوم تجلی استوارند و رویکردهای دوم بر مفهوم ادراک. از هرکدام از این دو رویکرد، سه بستر مطالعاتی انتخابشده که عبارتند از: «زیبایی قبل و بعد از مدرن»، «زیبایی متعالی و محسوس» و «زیبایی نزد سنتگرایان و واقعگرایان (در زیباییشناسی اسلامی)». بنابراین در این تحقیق ابتدا دو مفهوم تجلی و ادراک بهعنوان مفاهیم محوری و پس از آن رویکردهای دوگانه فوق مورد بررسی و تدقیق قرارگرفتند. معیارهای این سه گرایش دوگانه، استخراجشد و در پایان با مقایسه آنها نتایج موردنظر بهدستآمد. روش تحقیق از نظرِ هدف کاربردی و از حیثِ راهبرد در دستة تحقیقاتِ توصیفی- تحلیلی قرارمیگیرد. پژوهش در حوزه نظری و با مطالعات کتابخانهای و با ابزار فیشبرداری، انجامشد و نتایج با روش استدلال قیاسی بهدستآمد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک؛ تجلّی؛ زیبایی؛ عرفان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |