تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,881 |
بازتاب مضامین عرفانی و اخلاقی در حدائقالانوار محمدصادق قومشمی | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 15، دوره 19، شماره 71، فروردین 1401، صفحه 297-314 اصل مقاله (295.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهین فرحمند1؛ سیدمحمود سیدصادقی* 2؛ شمسالحاجیه اردلانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
2استادیارگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران.نویسندۀ مسئول: m.seydsadeghi@iaubushehr.ac.ir | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران. | ||
چکیده | ||
نسخۀ خطی حدائقالانوار، رسالۀ مفصّلی است در عرفان و توحید. با نثری ساده و مرسل که مؤلف در فصل اول مقدّمه، شرححال خودش را ذکرنمودهاست. نویسنده، کتابش را در هشت حدیقه و هر حدیقه در چند گلزار و شجره تنظیمکرده و در آن اشعار و حکایات زیادی از شاعران و نویسندگان دیگر آوردهاست. حکایتهای حدائقالانوار، نمونهای از ادبیّات داستانی در متون نثر عرفانی فارسی است. نویسنده، در این کتاب مضامین تعلیمی، اخلاقی و عرفانی را به بهترین شکل بیاننمودهاست. در این مقاله برآنیم تا برجستهترین آموزههای عرفانی و اخلاقی قومشمی از جمله طلب، عشق، معرفت، توحید، فقر و فنا، مبارزه با نفس، نکوهش دنیا و دنیاپرستان، ریاضت، یقین، قرب، انسان کامل و ...را بنمایانیم. بررسیها نشانمیدهد که قومشمی در حدائقالانوار، برای تبیین موضوعات عرفانی، به استفاده از اساطیر مختلف ملی و مذهبی دستزدهاست. بیشترین توجّه نویسنده، به اساطیر مذهبی بعد از اسلام است که در این بین، شخصیّتهایی چون پیامبر(ص) و امامعلی(ع) و امامزمان(عج) بنمایۀ اصلی نوشتۀ او را تشکیلمیدهند. اساطیر دینی قبل از اسلام، در درجۀ دوم استفادهقراردارند و اساطیر ملی با فاصلهای کم در درجۀ سوم اهمیّت قرارمیگیرند. قومشمی از اساطیر ملی نیز برای تبیین مفاهیم مذهبی و عرفانی بهرهجستهاست. وی گاه برای برجستهترکردن مفاهیم عرفانی، به بازگویی اساطیر گذشته پرداختهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
حدائقالانوار؛ قومشمی؛ مضامین عرفانی؛ اخلاق | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 33 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |