تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,449,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,466,192 |
بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله ای بر سرمایه روانشناختی و سبکهای عاطفی نوجوانان کار ۱۲ تا ۱۸ ساله | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 7، شماره 25، خرداد 1394، صفحه 9-22 اصل مقاله (438.81 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر آموزش مهارتهای مقابله ای بر سرمایه های روان شناختی و سبک های عاطفی نوجوانان کار است. روش پژوهشی، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه شاهد می باشد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه نوجوانان کار ۱۲ تا ۱۸ ساله منطقه ۲ شمیرانات شهر تهران بود که زیر نظر بهزیستی فعالیت می کنند. از میان این کودکان ۳۰ نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، در گروه آزمایشی و شاهد جای گرفتند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه سرمایه روان شناختی لوتانز (۲۰۰۷) و سبک های عاطفی هافمن و کاشدن (۲۰۱۰) استفاده شد. سپس گروه آزمایشی (۱۵ نفر از نوجوانان کار) به مدت ۱۰ جلسه دو ساعته از آموزش مهارتهای مقابله ای برخوردار شدند، در حالی که گروه شاهد تحت این آموزش قرار نگرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که میانگین گروه آزمایش در پس آزمون در هر چهار مؤلفه "سرمایه روانشناختی" و هر سه متغیر "سبک عاطفی" نسبت به پیش آزمون افزایش یافته است، در حالی که در گروه شاهد چنین افزایشی مشاهده نمی شود. در نتیجه آموزش مهارتهای مقابله ای موجب بهبود سرمایه روان شناختی و سبک عاطفی در نوجوانان کار شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سرمایه روانشناختی؛ سبک های عاطفی؛ مهارتهای مقابله ای؛ نوجوانان کار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |