تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,813 |
نقد نگرش پراگماتیسمی به ادب تعلیمی در تقابل اخلاق و سیاست (با تکیه بر کلیله و دمنه) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 18، شماره 54، اسفند 1400، صفحه 145-168 اصل مقاله (488.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
رسول کاظم زاده* | ||
دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده کلیله و دمنه در قیاس با سایر متون هم دستِ خود از جایگاه ویژهای در مباحث نقد روز برخوردار است و به سبب اصول تعلیمی مطرح شده با قالب قصههای متنوع و دیالوگهای موجود در اثنای قصهها نظر منتقدان را به خود جلب کردهاست. پراگماتیسم دیدگاهی است که نتایج عملی عقاید را به عنوان معیار تعیین ارزش و صدق آنها به کار میبرد. این مقاله بر آن است با روش توصیفی - تحلیلی با استناد به متن کلیله و دمنه و مباحث نقد روز به این نکته اشاره کند که باید با عنایت به فراداستانها، متن را با توجّه به شکل زبانی – روایی سنجید و از برش جملات از بطن داستان و جاری کردن حکم دربارۀ آن خودداری کرد. آنچه گاه با نقد سطحی، عبارات شخصیّتهای منفی داستانها را به عنوان ضدّ ارزش مطرح میکند، در ادامه در تقابل «خیر و شرّ» رنگ میبازد و جای خود را بر نتیجهای اخلاقی و ارزشی میدهد. کلیله و دمنه در واقع روایتگر وضعیت اجتماعی– اخلاقی عصر خویش است و نسخهای که ارائه میدهد چه بسا با ماکیاولیسم و پراگماتیسم که محصولی چون اومانیسم دارد، بسیار متفاوت است. بررسی ساختار روایی داستانها نشان میدهد سطح زیرداستانی در تبیین ایده اصلی و اندیشه غالب فراداستان است و هر چندگاه روساخت عبارات داستانی کلیله در نگاه اوّل پراگماتیستی باشد ولی با توجّه به فضای داستان و گفتمان حاکم در لایههای روایی و نتیجه داستان نمیتوان عبارت پراگماتیسمی یا ماکیاولیستی را بدان اطلاق کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژهها: نقد؛ ادب تعلیمی؛ کلیله و دمنه؛ پراگماتیسم؛ تقابل اخلاق و سیاست | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتب
ب: مقالات
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 107 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |