| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,549 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,460 |
مطالعه مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی کتابداران دانشگاه های دولتی تبریز | ||
| دانش شناسی | ||
| مقاله 4، دوره 14، شماره 55، اسفند 1400، صفحه 35-48 اصل مقاله (448.46 K) | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| فاطمه جمالی* 1؛ زهرا جمالی2 | ||
| 1کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
| 2کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف اصلی این پژوهش مطالعه مهارت های مدیریت اطلاعات شخصی کتابداران دانشگاه های دولتی شهر تبریز است. روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات پیمایشی است. جامعهی پژوهش را 105 کتابدار دانشگاههای دولتی شهر تبریز تشکیل میدهند که همه آنها مورد مطالعه قرار گرفتن و نمونه گیری انجام نشد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته است. روایی پرسشنامه با نظر اساتید متخصص تأیید، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 82/0 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون های کولموگروف- اسمیرنوف و کای اسکوئر استفاده شد. یافته ها: میانگین کلی مدیریت اطلاعات شخصی کتابداران 17/3 است. بالاترین میانگین فعالیت در گروه کتابداران در گردآوری (45/3) و پایینترین آن در یافتن مجدد اطلاعات (04/3) است. طبق آزمون کای اسکوئر از نظر جنسیت بین زنان و مردان (با سطح معنیداری 105/0) از نظر سطح مدیریت اطلاعات شخصی تفاوت معنی دار وجود ندارد. همچنین بین افراد با سنهای مختلف (با سطح معنیداری 365/0) از نظر سطح مدیریت اطلاعات شخصی تفاوت معنی دار وجود ندارد. اما بین افراد در مقاطع تحصیلی مختلف (با سطح معنی داری 037/0) از نظر مدیریت اطلاعات شخصی تفاوت معنی دار وجود دارد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که وضعیت مدیریت اطلاعات شخصی کتابداران در سطح متوسط قرار دارد. بین مدیریت اطلاعات شخصی زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد، همچنین در مدیریت اطلاعات شخصی افراد با سن های مختلف تفاوتی وجود ندارد، اما افراد در مقاطع مختلف تحصیلی، مدیریت اطلاعات شخصی متفاوتی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدیریت اطلاعات؛ کتابدار؛ تبریز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 185 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |
||