تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,529 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,349 |
تأثیر برنامههای آموزش خانواده بر تغییرگونه شناسی خانواده بر اساس الگوی مدور ترکیبی سیستمهای خانوادگی و زناشویی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 8، شماره 28، شهریور 1395، صفحه 9-16 اصل مقاله (710.4 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع گروههای معادل با گروه شاهد و پیش- پسآزمون- پیگیری باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی برنامه کارکرد خانواده به شیوه اولسون بر انطباق و انسجام خانواده، طراحی و اجرا شد. به این منظور با روش نمونهگیری در دسترس از بین جامعه آماری زنان متأهل مراجعهکننده به یکی از خانههای سلامت شهرداری منطقه 3 شیراز که در زمان انجام این مطالعه پرونده شکایت از همسر یا تقاضای طلاق در دادگاه خانواده نداشته، بهصورت تماموقت در بیرون از منزل شاغل نبوده و حداقل یک فرزند داشتند، 50 زوج داوطلب انتخاب و با روش تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی در 8 جلسه 90 دقیقهای آموزش گروهی برنامه کارکرد خانواده به شیوه اولسون (اولسون و اولسون، 1999) شرکت کرده و گروه شاهد بهعنوان فهرست انتظار، هیچ مداخله سازمانیافتهای دریافت نکردند. بهمنظور سنجش متغیر وابسته از نسخه سوم انطباق و انسجام خانوادگی (FACES-III) استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS-16برای محاسبه فراوانی، میانگین، تحلیل اندازهگیری مکرر پردازش شد. نتایج تحلیل اندازهگیری مکرر نشان داد که میانگین انطباق و انسجام خانواده زنان و مردان در گروه آزمایش بیشتر از گواه و تفاوتها به لحاظ آماری در سطح احتمال 1 درصد (1%p<) معنادار است. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش کارکرد خانواده به سبک اولسون میتواند باعث بهبود سیستم خانواده در حالت میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد اولسون؛ آموزش گروهی؛ خانوادهدرمانی؛ انطباق و انسجام خانواده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 18 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 101 |