تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,237 |
ارتقا سطح حرفه ای معلمان زبان با افزایش کفایت جمعی از طریق همکاری آنان در یک بستر غیرحضوری | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 51، فروردین 1401، صفحه 504-521 اصل مقاله (6.82 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2022.1950705.2419 | ||
نویسندگان | ||
آزاده ذاکری1؛ پرویز مفتون* 2؛ پرویز بیرجندی3؛ مسعود سیری4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2دانشیار گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
3استاد گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
4استادیار گروه آموزش زبان، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر همکاری معلمان در یک بستر غیرحضوری طراحی شده برای کمک به ارتقا سطح حرفه ای آنها از طریق افزایش کفایت جمعی بوده است. بدین منظور تحقیق کنونی تلاش دارد تا با در نظر گرفتن سهم خود در زمینه آموزش زبان، برای آماده سازی معلمان زبان در جهت ارتقا سطح حرفه ای آنان گام برداشته و بینش موثری ایجاد نماید. شرکت کنندگان تحت یک طرح شبه آزمایشی شامل سه مرحله پیش آزمون، مرحلۀ آموزشی و پس آزمون قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که همکاری در شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی کفایت جمعی معلمان را افزایش می دهد که به نوبه خود به پیشرفت حرف های آنها کمک می کند. براساس نتایج، مشارکت در حلقههای بحث مشارکتی، حرفهای و انتقادی نقش موثری بر مؤلفه کفایت جمعی در ارتقا سطح حرفهای معلمان زبان دارد و جنسیت، سن و سطح تحصیلات معلمان بهطور متفاوتی بر رشد حرفهای آنها تأثیر می گذارد. نتایج این مطالعه در چارچوب نظریههای اجتماعی- سازنده و فعالیت مورد بحث قرار میگیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت معلم؛ کنش انعکاسی؛ کفایت جمعی؛ ارتقا سطح حرفهای؛ حلقه های مشارکت غیرحضوری | ||
مراجع | ||
کتابها اپلگرن، کارین و گیرتز، بیرگیتا (2010) شایستگی آموزشی: کلید توسعه و کیفیت آموزشی در آموزش عالی، در ویرایش اول آسا ریگارد، کارین اپلگرن و توماس اولسون، دیدگاه سوئدی در مورد صلاحیت آموزشی، استکهلم: دانشگاه اوپسالا. توماس، اندرو (1987) صلاحیت معلم زبان و آموزش معلم زبان، در ویرایش اول راجر باورز، آموزش معلمان زبان: یک برنامه یکپارچه برای آموزش معلمان، لندن: انتشارات مدرن انگلیسی. دورنیئی، زولتان (2003) پرسشنامه در تحقیق زبان دوم: ساخت، مدیریت و پردازش، نیوجرسی: مهوه. دورنیئی، زولتان (2010) پرسشنامه در تحقیق زبان دوم: ساخت، مدیریت و پردازش، ویرایش دوم، لندن: راتلج. doi:10.4324/9780203864739. دیویی، جان (1933) چگونه فکر میکنیم: بیان مجدد رابطه تفکر بازتابی با فرآیند آموزشی، چاپ دوم، بوستون: دی سی هلث اند کو. ریچاردز، جک سی ( 1998) فراتر از آموزش، کمبریج : انتشارات دانشگاه کمبریج. ریچاردز، جک سی، فارل، توماس(2005) رشد حرفهای مدرسین زبان: استراتژیهایی برای یادگیری معلم، کمبریج : انتشارات دانشگاه کمبریج.doi:10.1017/CBO9780511667237. سانگ، سان یونگ (2015) باورهای معلمان در مورد یادگیری و آموزش زبان، در ویرایش اول مارتا بیگلو و جوهانا انسرکانانن، کتاب راتلج زبانشناسی آموزشی، نیویورک: تیلور و فرانسیس. شور، آیرا (1993) آموزش، سیاست است: آموزش انتقادی پائولو فریره، در ویرایش اول پیتر مک لارن و پیتر لئونارد، پائولو فریره: یک برخورد انتقادی، نیویورک: راتلج. doi:10.4324/9780203420263_chapter_2. فریره، پائولو (1998) آموزش آزادی: اخلاق، دموکراسی و شجاعت مدنی، آکسفورد: رومن و لیتلفیلد. گرانت، کارل ، زایشنر، کنیث (1984) در مورد تبدیل شدن به یک معلم متفکر، در ویرایش اول کارل گرانت، آماده سازی برای آموزش تأملی ، بوستون: آلین و بیکن. مقالات بندورا، آلبرت. (2001). نظریه شناختی اجتماعی: دیدگاه عاملی. مجله بررسی سالانه روانشناسی، (52)، 1-26. doi:10.1146/annurev.psych.52.1.1. بورگ، میکایلا. (2005). مطالعه موردی رشد در تفکر آموزشی یک معلم پیش از خدمت. مجله تسل ایی جی، (9)، 1-30. جانسون،کارن، گلومبک، پائولا. (2003). «دیدن» آموزش یادگیری. فصلنامه تسل، 37(4)، 737-729. فارل، توماس، لیم، پو چو پاتریشیا. (2005). مفاهیم آموزش دستور زبان: مطالعه موردی از باورهای معلمان و شیوه های کلاس درس. مجله تسل ایی جی، 9(2)، 13-1. فریمن، دونالد. (1989). آموزش، رشد و تصمیم گیری معلم: مدلی از آموزش و استراتژی-های مرتبط برای آموزش معلمان زبان. فصلنامه تسل، 21(1)، 45-27. doi:10.2307/3587506. کاگان، دونا (1992) پیامدهای تحقیق بر باورهای معلمان. مجله روانشناس تربیتی، 27(1)، 90-65. .doi: 10.3102/00346543060003419 . گدارد، راجر، گدارد، ایوان. (2001). تحلیل چندسطحی رابطه معلم و کفایت جمعی در مدارس شهری. مجله آموزش تدریس و تدریس، (17)، 807-818.doi:10.1016/S0742-051X(01)00032-4 . مان، استیو. (2005). ارتقا سطح حرفهای مدرس زبان، مجله آموزش زبان، (38)، 118-103. doi:10.1017/S0261444805002867 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 104 |