تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,279 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
پیش بینی درگیری تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روانشناختی | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 6، دوره 11، شماره 41، خرداد 1401، صفحه 71-88 اصل مقاله (888.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی سپهوند1؛ نادر منیرپور* 2؛ مجید ضرغام حاجبی3 | ||
1دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با نقش واسطهای نیازهای بنیادین روانشناختی بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستانهای رباط کریم و پرند در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله-ای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، هویت تحصیلی (واز وایزاکسون، 2008)، خودراهبری یادگیری (فیشر، 2001) و نیازهای بنیادین روانشناختی (رایان و دسی، 2000) پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل آنها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد که نقش میانجیگر با نیازهای بنیادین روانشناختی در پیوند بین هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 43 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. نتیجهگیری: بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق با نیازهای بنیادین روانشناختی است. در نتیجه با افزایش هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری، با نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت تحصیلی؛ خودراهبری یادگیری؛ نیازهای بنیادین روانشناختی؛ درگیری تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 446 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 413 |