| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,369 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,529 |
پیش بینی درگیری تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روانشناختی | ||
| فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 6، دوره 11، شماره 41، خرداد 1401، صفحه 71-88 اصل مقاله (888.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی سپهوند1؛ نادر منیرپور* 2؛ مجید ضرغام حاجبی3 | ||
| 1دانشجوی دکترای تخصصی روان شناسی تربیتی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
| 2دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
| 3دانشیار، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: هدف پژوهش حاضر پیشبینی درگیری تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با نقش واسطهای نیازهای بنیادین روانشناختی بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستانهای رباط کریم و پرند در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. نمونه پژوهش 305 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوازدهم شهرستان رباط کریم و پرند بودند که به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحله-ای انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامههای درگیری تحصیلی (ریو، 2013)، هویت تحصیلی (واز وایزاکسون، 2008)، خودراهبری یادگیری (فیشر، 2001) و نیازهای بنیادین روانشناختی (رایان و دسی، 2000) پاسخ دادند. پس از جمعآوری دادهها، تحلیل آنها با نرمافزار Spss-24 و Amos-21 و معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیلها نشان داد که نقش میانجیگر با نیازهای بنیادین روانشناختی در پیوند بین هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری با درگیری تحصیلی، مثبت و معنادار است و الگوی پیشنهادی 43 درصد از واریانس درگیری تحصیلی دانشآموزان را تبیین میکند. نتیجهگیری: بر پایه یافتههای پژوهش مشخص شد تأثیر هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری بیش از آنکه مستقیم باشد غیرمستقیم و از طریق با نیازهای بنیادین روانشناختی است. در نتیجه با افزایش هویت تحصیلی و خودراهبری یادگیری، با نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی دانشآموزان افزایش مییابد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت تحصیلی؛ خودراهبری یادگیری؛ نیازهای بنیادین روانشناختی؛ درگیری تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 510 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 507 |
||