تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
تأثیرپذیری سیّدمحمّد مکّی حسینی از اندیشههای عین القضات همدانی، با تکیه بر آراء معرفتشناسی در بحرالمعانی و تمهیدات | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 1، دوره 18، شماره 67، تیر 1401، صفحه 13-42 اصل مقاله (691.79 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2022.690419 | ||
نویسندگان | ||
کاظم اصغری1؛ سمیه خادمی* 2 | ||
1دانشآموخته کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2استادیار ادیان و عرفان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده | ||
سیّدمحمّد مکّی در بحرالمعانی، توجه قابل تأمّلی به مباحث معرفتشناسی داشته است. هدف این پژوهش، تبیین آراء معرفتشناسی سیّدمحمّد مکّی و بررسی تأثیرپذیری او از تمهیدات عین القضات است. نوشتار حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی و با تکیه به منابع کتابخانهای صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سید محمد مکی، در مباحث معرفتی، نه تنها در محتوا، بلکه در الفاظ و عبارات، متأثر از اندیشههای عین القضات همدانی بوده است. هر دو عارف، میان علم ظاهری و علم باطنی، تمیز قائل شدهاند و علم باطنی را همان معرفت الهی دانستهاند که عارفان به واسطة درجۀ ایمان و یقینی که دارند، از آن برخوردار میشوند. انسان میتواند از طریق شناخت خویش و شناخت محمد (ص)، به معرفت الهی، دست یابد. البته معرفت به ذات الهی ممکن نیست و تنها میتوان نسبت به اسماء و صفات و افعال الهی، به معرفت رسید. آنان از وجود ضرورت حجاب سخن گفتهاند و بر این باور هستند که این حُجب به صورت کامل برطرف نمیشود. همچنین معارف الهی به دلایلی از جمله محتوا، محدودیتهای بشریت و شریعت، عدم درک مخاطب و مسئله رازداری، بیانناپذیر هستند. این مباحث در نامههای سیّدمحمّد، به تفصیل بیشتری نسبت به تمهیدات آمده است. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفتشناسی؛ سیّدمحمّد مکّی حسینی؛ بحرالمعانی؛ عین القضات همدانی؛ تمهیدات | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابنسینا، حسینبن عبدالله. 1391. اشارات و تنبیهات «نمط نهم». شرح خواجه نصیرالدین طوسی. ترجمه و شرح حسن حسنزاده آملی. چ1. قم: آیت اشراق.
ابنعربی، محمدبن علی. ۱۳۹۲ق. الفتوحات المکّیّه. ج2. چ1. بیروت: دار الصادر.
استیس، والتر. ۱۳67. عرفان و فلسفه. ترجمة بهاءالدّین خرّمشاهی. چ3. تهران: سروش.
افکوسی پاقلعه، صدیقه، هاشم گلستانی و حسین واعظ. 1399. «معرفتشناسی عرفانی با تأکید بر آرای سهروردی عارف». فصلنامۀ مطالعات ادبیات تطبیقی. ش 55. صص 222ـ195.
امیری، سمیه. 1399. «معرفتشناسی عین القضات همدانی در نسبت میان حکمت، شریعت و عرفان». فصلنامۀ علمی پژوهشهای علم و دین. ش2. صص 44ـ23.
انصاری، خواجه عبداللهبن محمد. 1362. طبقات الصّوفیه. به کوشش محمّد سرور مولایی. چ1. تهران: توس.
ـــــــــــــــــــــــــــــ . 1388. صد میدان. به اهتمام قاسم انصاری. چ7. تهران: طهوری.
جرجانی، سیّدشریف. 1306ق. التعریفات. چ1. بیروت: دارالسرور.
جهانگیری، محسن ۱۳۷۵. محیی الدّین ابنعربی چهرۀ برجسته عرفان اسلامی. چ4. تهران: دانشگاه تهران.
حاجیاننژاد، علیرضا. 1383. «معرفت از نظر عین القضات همدانی». مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران. ش 169و168. صص 60ـ41.
حمزئیان، عظیم و سمیه خادمی. 1395. «بررسی کاربرد آینه در آثار عین القضات همدانی و مولوی». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. ش43. صص 84ـ43.
رضوی، اطهر عباس. 1380. تاریخ تصوّف در هند. ترجمة منصور معتمدی. چ1. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
رمضانی، رضا. 1381. «معرفت شناسی عرفانی». مجلۀ قبسات. ش24. صص 39ـ15.
زرینکوب، عبدالحسین. 1344. ارزش میراث صوفیه. چ1. تهران: آریا.
سجادی، سیّدجعفر. 1389. فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. چ9. تهران: طهوری.
سراج طوسی، ابونصر. ۱۹۱۴م. اللّمع فی التصوف. به کوشش رینولد آلین نیکلسون. چ1. لیدن: مطبعه بریل.
شاهمرادی، امید و محمّد سعیدی مقدم. 1394. «بررسی تأثیرپذیری عین القضات همدانی از آرای مهم حسینبن منصور حلاج». مجموعۀ مقالههای دهمین همایش بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی دانشگاه محقق اردبیلی. صص 76ـ69.
شجاری، مرتضی. 1389. «معرفت از دیدگاه عین القضات». فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. س6. ش20. صص 68ـ41.
شیروانی، علی. ۱۳۷۹. شرح منازل السّایرین. چ2. تهران: الزّهراء.
عین القضات همدانی، عبداللهبن محمّدبن علیبن میانجی. 1387. نامههای عین القضات همدانی. مقدّمه و تصحیح علینقی منزوی. ج3. چ2. تهران: اساطیر.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ . 13۹۷. تمهیدات. تصحیح عفیف عسیران. به کوشش زهرا عسلی. چ1. تهران: لوح فکر.
فاطمه حسینی، بلقیس. 1384. «نگاهی به بحرالعمانی سیّد محمّد حسینی». مجلۀ قند پارسی. ش31. صص 44ـ31.
فولادی، علیرضا. 1383. «درآمدی به معرفت شناسی جدید عرفان». فصلنامۀ پژوهش زبان و ادبیات فارسی. ش3. صص 124ـ109.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریمبن هوازن. ۱۳۹۱. رسالة قشیریّه. چ3. تهران: زوّار.
کبری، نجمالدین. 1426ق. فوائح الجمال و فواتح الجلال. تصحیح یوسف زیدان. چ1. مصر: دار السعاد الصباح.
کمالی زاده، طاهره. 1390. «معرفت عرفانی در آرای عین القضات همدانی». مجله ادیان و عرفان. ش2. صص 84ـ61.
متین پاپن، فیروزه. ۱۳۹۰. «عین القضات همدانی چون برقی درخشید و ستارهای جاودانه بر جا ماند». مجلۀ ایراننامه. ش2و1. صص ۲۰۸ـ۱۹۱.
مجلسی، محمّدباقر. 1404ق. بحارالانوار. ج55. چ4. بیروت: مؤسسة الوفاء.
محدث دهلوی، عبدالحق. 1383. اخبار الاخبار فی اسرر الابرار. تصحیح علیم اشرف خان. چ1. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
مکّی حسینی، محمّدبن نصیرالدین جعفر. 1397. بحرالمعانی (مجموعه نامههای عرفانی). مقدمه و تصحیح محمّد سرور مولایی. چ1. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
نجمالدین رازی، عبداللهبن محمد. 1379. مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد. به کوشش محمد امین ریاحی. چ8. تهران: علمی فرهنگی.
هجویری، علیبن عثمان. 1375. کشف المحجوب. به تصحیح ژوکوفسکى و والنتین آلکسى یریچ. چ4. تهران: طهوری.
یوسفیپور کرمانی، پوران. 1388. «تأملی در اندیشههای عین القضات همدانی». فصلنامۀ ادبیات فارسی. ش. صص 23ـ1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |