تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,327 |
مقایسۀ مراحل سلوک در کیمیای سعادت و مکاتیب عبدالله قطب | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 51، فروردین 1401، صفحه 209-237 اصل مقاله (6.77 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2021.1903684.1997 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی1؛ نجف جوکار* 2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
چکیده | ||
کیمیای سعادت اثر امام محمد غزالی ( 505 م) و مکاتیب از عبدالله قطب (909م) در شمار آثار ارزشمند تصوف قرار دارند. در این مقاله برای دستیابی به نظرات این دو عارف محقق دربارۀ مراحل سلوک، مجموعهای از دیدگاههای آنها در باب این موضوع از دو اثر مورد نظر استخراج و سپس نظرات آنها با هم مقابله شده است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که غزالی و عبدالله قطب، هنگام توضیح منازل و مراحل سلوک، بین حال و مقام تفکیک انجام نداده و به شیوۀ برخی آثار اهل تصوف احوال و مقامات را تقسیم بندی نکردهاند. همچنین عبدالله قطب در مباحثی نظیر ارکان سلوک، خلوت و عزلت، توکل، زهد و فقر تحت تأثیر غزالی بوده است. در مجموع می توان گفت که غزالی در کیمیای سعادت دیدگاه های خود را در این زمینه نظام مند و منسجم تر بیان کرده است و نظم و ترتیبی که در آن دیده می شود در مکاتیب وجود ندارد. روش این تحقیق این نوشتار، توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای است. | ||
کلیدواژهها | ||
غزالی؛ کیمیای سعادت؛ عبدالله قطب؛ مکاتیب؛ سیروسلوک؛ ارکان سلوک | ||
مراجع | ||
کتابها نهجالبلاغه (1376) ترجمۀ دکتر سیدجعفر شهیدی، چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. ابن عربی، محییالدین (1367 ق) مجموعۀ رسائل ابن عربى، بیروت: دار احیاء التراث العربى. باخرزی، یحیی (1383) اوراد الاحباب و فصوص الاداب، تصحیح ایرج افشار، تهران: دانشگاه تهران. بدلیسی، عماربن یاسر (1394) صوم القلب، مقدمه و ترجمه و تحقیق محمد یوسف نیری، تهران: مولی. جرجانی،علی بن محمد (1969) کتاب التعریفات، الطبع الاولی، بیروت، مکتبه لبنان، ساحه ریاض الصلح. سجادی سید جعفر (1389) فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی، چاپ نهم، تهران: طهوری. سراج طوسی، ابونصر (1914م) اللمع فی التصوف، تصحیح رنولد نیکلسون، لیدن: بریل. سروش، عبدالکریم (1396) اوصاف پارسایان، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط. سهروردی، ضیاءالدین ابونجیب (1392) آداب المریدین، ترجمان عمربن محمدبن احمد شیرکان، با تصحیحات و استدراکات نجیب مایل هروی، تهران: مولی. السهروردی، القاهربن عبدالله (1966م) عوارف المعارف، الطبعه الاولی، بیروت: دارالکتب العربی. سید بحرالعلوم (1418) رسالۀ سیروسلوک، مقدمه و شرح حسین حسینی تهرانی، قم: علامه طباطبایى. عبدالله قطب بن محیی (1336) مکاتیب، تعلیقات و توضیحات جعفر باقری، تهران: خانقاه احمدی. عبدالله قطب بن محیی (1396) مکاتیب، تصحیح و تحقیق هادی کاظمی، اصفهان: کانون پژوهش. غزالى، ابوحامد محمد (1393) کیمیاى سعادت، 2جلد، به کوشش حسین خدیوجم، تهران: علمى و فرهنگى. فروزانفر، بدیع الزمان (1375) شرح مثنوی شریف، چاپ هشتم، تهران: زوار. قشیری، عبدالکریم (1388) ترجمه رساله قشریه، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: علمی فرهنگی. کاشانی، عبدالرزاق (1371) شرح منازل السائرین، تحقیق محسن بیدارفر، قم: بیدار. کاشانی، عزالدین محمود (1388) مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح و توضیحات عفت کرباسی، دکتر محمدرضا بزرگر خالقی، چاپ دوم، تهران: زوار. کلابادی، ابوبکربن محمد (1371) کتاب تعرف، به کوشش محمدجواد شریعت، تهران: اساطیر. معین، محمد (1371) فرهنگ فارسی، تهران: امیرکبیر. ملکیان، مصطفی (1394) حدیث آرزومندی، چاپ سوم، تهران: نگاه معاصر. مقالات فنایی اشکوری. محمد. (1390). فلسفه عرفان عملی. فصلنامه اسراء، 3(9)، 93-115. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 146 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |