تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,863 |
تجلّی قرآن و حدیث در سعادت نامۀ شیخ محمود شبستری | ||
تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی (دهخدا) | ||
دوره 14، شماره 51، فروردین 1401، صفحه 432-454 اصل مقاله (6.65 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/dk.2021.1919832.2181 | ||
نویسندگان | ||
حمید عدالت فر1؛ سید محسن ساجدی راد* 2؛ محمدعلی آتش سودا3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فارس، ایران. | ||
چکیده | ||
قرآن، نوری است از نور النوّر به پیامبر گرامی اسلام به واسطۀ جبرییل امین نازل شده است. این کتاب آسمانی چارچوب و اساس دین اسلام را تشکیل می دهد، لذا نخستین کتاب و راهنمای اصلی مسلمین است. قرآن و حدیث پیامبر و ائمۀ اطهار، فرقان و جان مایۀ فرهنگ مسلمانان بوده و در زندگی آنان راه جُسته است. آثار ادبی و هنری و عرفانی مسلمانان با استناد به قرآن و احادیث نبوی، سندیت پیدا می کند. ادبیات و زبان فارسی نیز از آن بهره مند گردیده است. از جمله آثار ادبی و عرفانی، کتاب سعادت نامه شیخ الاسلام شیخ محمود شبستری، فقیه و عارف برجستۀ سدۀ هشتم هجری را می توان نام برد. این منظومه دارای سه هزار بیت و هشت باب در قالب مثنوی و در وزن خفیف حدیقه الحقیقه سنائی سروده شده است که هر باب دارای فصل ها و حکایات و تمثیلات می باشد. این منظومه دربارۀ معرفت ذات واجب الوجود و صفات و اسما و افعال خداوند است. این مقاله به روش (توصیفی- تحلیلی) می کوشد تا تاثیر بلاغی از شگرهای ادبی و اثرپذیری واژگانی را در بهره مندی از آیات قرآن و احادیث نشان دهد. | ||
کلیدواژهها | ||
شیخ محمود شبستری؛ سعادتنامه؛ عرفان؛ قرآن؛ حدیث | ||
مراجع | ||
کتابها
قرآن کریم.
ابن ابی جمهور، محمّد بن زین الدّین (1405ق) عوالی اللئالی العزیزیه فی الاحادیث الدینئه، ترجمۀ عراقی، چاپ اول، قم: دار سیّدالشّهداء لِلنشر.
ابن بابویه، محمّد بن علی (1413 ق) من لایحضره الفقیه، به کوشش علی اکبرغفاری، چاپ دوم، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به مجامع مدرّسین حوزۀ علمیه قم.
بلخی، مولانا جلال الدّین محمّد (1374) مثنوی معنوی، به تصحیح نیکلسون، تهران: نشر عرفان.
پاینده، ابوالقاسم (1382) نهج الفصاحه، تهران: دنیای دانش.
جلالی ناعینی، محمد رضا (1365) تاریخ جمع قرآن کریم، چاپ اول، تهران: انتشارات گلگشت نشر نقره.
حافظ برسی، رجب بن محمّد (1422ق) مشارق انوار الیقین فی حقایق اسرار امیرالمومنین (ع)، به اهتمام سیّدعلی عاشور، چاپ اول، تهران: اعلمی.
حلبی، علی اصغر (1377) تجلّی قرآن و حدیث در ادبیات فارسی، چاپ پنجم، تهران: اساطیر.
دزفولیان، کاظم (1384) گلشن راز شیخ محمود شبستری، تهران: نشر طلایه.
قبادیانی، ناصر خسرو (1393) دیوان اشعار، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راستگو، سیّد محمّد (1392) تجلّی قرآن و حدیث در شعر فارسی، چاپ دهم، تهران: سمت.
زرین کوب، عبدالحسین (1386) سر نی، چاپ یازدهم، تهران: نشر علمی.
شبستری، شیخ محمود (1376) گلشن راز، به اهتمام کاظم دزفولیان، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
صدرالدّین شیرازی، محمّد بن ابراهیم (1386) شرح اصول کافی، چاپ اول، تهران: موسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
صفا، ذبیح الله (2535) تاریخ ادبیات در ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
لاهیجی، شمسالدین محمد (1337) مفاتیح الاعجاز، مقدمه کیوان سمیعی، تهران: انتشارات محمودی.
لاهیجی، شمسالدین محمد (1337) مفاتیح الاعجاز، مقدمه محمدرضا برزگر خالقی و عفت کرباسی، تهران: انتشارات زوار.
کراچی، علامه محمد بن علی (بی تا) ترجمۀ کنز الفوائد، به کوشش محمّدباقر کمرهای، ایران: ناشر (بی نا).
کلینی، محمّد بن یعقوب (1407ق) الکافی، تصحیح علی اکبر غفّاری، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامیّه.
مجذوب تبریزی، محمّد (1387) الهدایا لشیعه ائمه الهدی، به کوشش درایتی، چاپ اول، تهران: دارالحدیث.
مجلسی، محمّد تقی بن مقصودعلی (1403 ق) بحارالانوار، به اهتمام موسوی کرمانی و اشتهاری، چاپ دوم، قم: موسسة فرهنگی اسلامی کوشانبور.
مجلسی، محمّد باقر بن محمّد تقی (1406 ق) روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه، به کوشش جمعی از محقّقان، چاپ دوم، بیروت: دارالحیاء الثراث العربی.
موذنی، علی محمد (1372) در قلمرو آفتاب، چاپ اول، تهران: انتشارات قدیانی.
موحد، صمد (1365) مجموعه آثار شیخ محمود شبستری، تهران: نشر طهوری.
وری، حسین بن محمّدتقی (1408 ق) مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، چاپ اول، قم: موسسة آلالبیت علیه السّلام. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 205 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 112 |