تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,508 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,142 |
تأثیر رهبری تحولآفرین و فرایندهای مدیریت دانش بر میزان نوآوری سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 9، شماره 1، شهریور 1398، صفحه 33-58 اصل مقاله (695.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تحولآفرین و فرایندهای مدیریت دانش بر میزان نوآوری سازمانی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان نوشهر صورت گرفته است. روش اجرای این تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ جمعآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل همه معلمان ابتدایی شهرستان نوشهر میشود که براساس جدول مورگان 180 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات از سه پرسشنامه استاندارد (پرسشنامه رهبری تحول آفرین، فرآیندهای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی) استفاده گردید و برای تجزیه و تحلیل دادهها، علاوه بر آمار توصیفی از تحلیل همبستگی استفاده شده است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رهبری تحولآفرین بر نوآوری سازمانی معلمان تأثیر دارد. همچنین فرآیندهای مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی معلمان تأثیر معنیداری دارد. با توجه به نتایج پژوهش مبنی بر تأثیر رهبری تحولآفرین بر فرایندهای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی، به مدیران و مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد میگردد: 1- ویژگیهای شخصیتی رهبری تحولآفرین در فرآیند گزینش و جانشینپروری رهبران و همچنین، ترویج فرهنگ تحولآفرینی و تقویت ویژگیهای تحولآفرینی، تسهیل مشارکت بیشتر پیروان با ایجاد چشمانداز مشترک و تصریح اهمیت تعهد قوی نسبت به هدف مورد توجه جدی قرار بگیرد.2- استفاده از مهندسی مجدد وظایف سازمان توسط مدیران با استفاده از ترغیب ذهنی به عنوان عامل محرک در معلمان 3- بهرهگیری از سبکهای مشارکتی در مدیریت و برقراری ارتباط با معلمان | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: رهبری تحولآفرین؛ فرآیندهای مدیریت دانش؛ نوآوری سازمانی؛ معلمان دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 50 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 205 |