| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,561,385 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,944 |
افت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم و هفتم از دیدگاه معلمان: یک مطالعه گرند تئوری | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 9، شماره 2، مهر 1398، صفحه 57-74 اصل مقاله (623.37 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| چکیده: هدف از این پژوهش، مطالعه تطبیقی دلایل افت تحصیلی دانش آموزان پایههای هفتم و دهم شهرستان نی ریز از دیدگاه معلمان است. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل همه معلمان پایههای هفتم و دهم میشود که تعداد آنها 600 نفر است. از این تعداد 13 معلم در پایه هفتم و 17 معلم در پایه دهم با روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها، از مصاحبه عمیق استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها در نظریه مبنایی با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که در هر دو پایه، دلایل خانوادگی، آموزشی و فردی، سبب افت تحصیلی دانشآموزان میگردد. زمینههای آموزشی و گاهی نیز دوستان و اطرافیان اسباب افت تحصیلی دانشآموزان را فراهم میآورند. طرز برخورد با دانشآموز نیز بهعنوان عامل مداخلهگر، سبب افت تحصیلی میگردد و پیامدهای فردی و اجتماعی مختلفی را بهدنبال دارد. بنابراین ایجاد شرایط و امکانات مناسب در حوزه یاددهی– یادگیری را میتوان بهعنوان راهکار کاهش افت تحصیلی قلمداد کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: افت تحصیلی؛ پایه هفتم؛ پایه دهم؛ نی ریز | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 373 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 395 |
||