| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,622,675 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,291 |
مهندسی ساختار توزیع قدرت تصمیم گیری در طراحی برنامه درسی آموزش عالی | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 11، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 1-24 اصل مقاله (615.67 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عسگری محسنی اکرادی* 1؛ لادن سلیمی2 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری – ایران | ||
| 2استاد یار گروه برنامه ریزی درسی ،واحد ساری ،دانشگاه ازاد اسلامی ،ساری،ایران | ||
| چکیده | ||
| چکیده : حوزه برنامه درسی، یکی از پرچالشترین و بحث انگیزترین حوزههای معرفتی است. این سوال که چه کسی باید تصمیمات برنامه درسی را بگیرد، موضوعی همیشگی و اساسی در سراسر تاریخ حوزه برنامه درسی بوده است. هدف نویسنده در این مقاله، نخست آشنایی با ساختار تصمیمگیری در طراحی برنامه درسی آموزش عالی و دیگر اینکه دریابد «تمرکز بهتر است یا عدم تمرکز؟» از این رو با جستجوی مقالات از معروفترین پایگاههای اطلاعاتی، نظیر ایران داک، سیلیویکا، پایگاه جهاد دانشگاهی (sid)، مگیران، نورمگز، گوگل و غیره و بررسی آنها با روش مروری، ابتدا به معرفی نظامهای متمرکز و غیرمتمرکز و محاسن و معایب آن در برنامهریزی آموزش عالی پرداخته است. همچنین به بررسی پیشینه آموزش عالی در ایران و سیر تحولات آن در دورههای مختلف، سطوح تمرکززدایی از برنامه درسی، جایگاه مشارکت اعضای هیأت علمی و عوامل مهم و همچنین موانع موثر بر مشارکت آنها در فرآیند تدوین برنامه، مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت، ضمن بیان چالشها و راهکارهای برنامهریزی غیر متمرکز، به این نتیجه رسیده است که واگذاری مطلق اختیارات تصمیمگیری، یک راهکار مناسبی در جهت پاسخگویی به نیازهای موجود نیست بلکه تلفیقی از وضعیت عدم تمرکز و نیمه متمرکز برای آموزش عالی ایران میتواند بسیار مفید و اثربخش باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی : برنامه درسی؛ ساختار تصمیمگیری؛ تمرکز؛ عدم تمرکز؛ آموزش عالی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 189 |
||