تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
اثربخشی آموزش هنر مبتنی برتـدریس مشـارکتی، بدیـعه پـردازی و بارشمغزی بر تربیت هنری دانـش آموزان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 25-40 اصل مقاله (646.55 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل کاظم پور* 1؛ سعیده جمالی گشتی2؛ محمد جمالی3؛ حمید رضا فدایی چافی3 | ||
11. دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران kazempour.edu@gmail.com(*نویسنده مسئول): | ||
2. دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش هنر مبتنی بر سه روش تدریس مشارکتی، بدیعهپردازی، و بارش مغزی بر تربیت هنری دانشآموزان پایۀ هشتم بود که به روش شبهآزمایشی انجام شده است.جامعه آماری شامل همه دانشآموزان پایۀ هشتم شهرستان رامسر میشوند که از این تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه تربیت هنری تن تز با پایایی محاسبه شدۀ (088/0) پاسخ دادند.دادههای حاصل از این پژوهش، با استفاده ازآمار توصیفی و استنباطی(تحلیل کوواریانس) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای این پژوهش نشان داد که بین میزان تربیت هنری دانشآموزانی که تحت آموزش هنر مبتنی بر روش تدریس مشارکتی، بدیعهپردازی، و بارشمغزی قرار گرفتهاند، تفاوت معنادار وجود دارد. هر یک از سه روش تدریس، بر مؤلفههای تربیت هنری نیز تأثیر جداگانه و متفاوت دارند. بدینصورت که روش تدریس مشارکتی، با میانگین (98/2) بیشترین تأثیر را بر تربیت هنری داشته است و روش تدریس بارش مغزی، با میانگین (95/2) و روش تدریس بدیعهپردازی، با میانگین (89/2)هم به ترتیب بر تربیت هنری مؤثر بودهاند. آموزش هنر مبتنی برتـدریس مشـارکتی، بدیـعه پـردازی و بارشمغزی بر تربیت هنری دانـشآموزان، در 8 جلسۀ 90 دقیقهای اجرا شد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان داد که به حوزۀ تولید هنری، در برنامۀ درسی موجود آموزش هنر در دورۀ راهنمایی (متوسطه اول) تحصیلی پرداخته شده است. در حالی که به حوزههای نقد هنری، تاریخ هنری، زیبایی شناسی، در برنامۀ درسی موجود آموزش هنر دورۀ راهنمایی تحصیلی توجه چندانی نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش هنر؛ روش تدریس؛ تربیت هنری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |