تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,375 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,937 |
مقایسه اثربخشی تدریس لایه به لایه و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس ریاضی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 71-88 اصل مقاله (858.22 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رفیق حسنی1؛ فرهاد سعیدی* 2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران hasani.rafigh@gmail.com | ||
2دانشجوی دکتری آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. نویسنده مسئول farhad.saeidi@ut.ac.ir | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی تدریس لایه به لایه و سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه ششم در درس ریاضی است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری دادهها، از نوع نیمهآزمایشی است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان پسر مقطع ششم ابتدایی ناحیه یک شهرستان سنندج بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند. با توجه به اینکه تعداد جامعه آماری 2100 نفر بود، و موضوع پژوهش هم، مقایسه دو روش تدریس بوده. بنابراین 50 نفر از دانشآموزان در دو گروه کلاسی براساس نمونهگیری در دسترس، مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش برای اندازهگیری میزان پیشرفت تحصیلی درس ریاضی از آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته استفاده شد. در این زمینه 7 مبحث آموزشی درس ریاضی، در 10 جلسه در گروه آزمایش به روش تدریس لایه به لایه تدریس شدند. در تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که روش تدریس لایه به لایه در مقایسه با روش تدریس سنتی، در پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایه ششم اثربخشتر بوده است. نتایج فرضیههای فرعی نیز نشان داد که روش تدریس لایه به لایه در افزایش یادگیری دانشآموزان در بخشهای الگوهای عددی، عددنویسی، بخشپذیری، اعداد صحیح، کسر، اعشار و مختصات مؤثر بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: تدریس لایه به لایه؛ تدریس سنتی؛ ریاضی؛ پیشرفت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 144 |