تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,450 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,018 |
توسعه یادگیری خودراهبر در بستر برنامه درسی؛ مفاهیم و دیدگاه ها | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 1، شهریور 1400، صفحه 111-128 اصل مقاله (728.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
راضیه نوری* 1؛ هانیه خدادادی تیرکلایی؛ عبدالهادی شهریاران2 | ||
1- دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی، اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد. نویسنده مسئول: Nooryrazieh60@gmail.com | ||
2کارشناس ادبیات فارسی، اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد.H.shahriaran@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده: هدف این پژوهش، نگاهی توصیفی - تحلیلی به یادگیری خودراهبر در بستر برنامه درسی است. در دنیای کنونی که دانش پیوسته در حال تغییر و ارتقاست و سروکار داشتن با مفاهیم نوظهور و جدید، جنبهای مهم در رویارویی با افراد به شمار میرود، کسب مهارتهای یادگیری خودراهبر برای موفقیت فراگیران ضروری است. اﻳﺠﺎد و ارﺗﻘﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ، ﻳﻜﻲ از اﻫﺪاف ﻣﻬﻢ آﻣﻮزش متوسطه ﻣﺤﺴﻮب میﺷﻮد. ﭼـﺮا ﻛـﻪ اﻧﺘﻈـﺎر ﻣـﻲرود داﻧش آموزان ﺑـﻪ ﺳﻄﺤﻲ از ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪی ﻫﺎی ﻓﺮدی ﺑﺮﺳﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺪون ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻦ در ﻳﻚ ﻧﻈﺎم آموزشی وﻳﮋه، ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ نیازﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ ﺧﻮد را بشناسد و برای تامین آنها ﺑﻜﻮﺷﻨﺪ و در ﻧﻬﺎﻳﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی خود را مورد ارزشیابی قرار دهند. هم چنین آﻣﻮزش ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﻳﺎدﮔﻴﺮی داﻧﺶ آﻣﻮزان در اﻳﻦ ﻋﺼﺮ، ﺑﺴﻴﺎر ﺣﺮﻓﻪای ﺷﺪه و روشهای آﻣﻮزش، نیازمند ﺟﻮاﺑﮕﻮﻳﻲ ﺑﻪ ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ ﻧﻴﺎزﻫﺎی آﻣﻮزش-ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﺳت. از مطالعه کتابخانهای و بررسی بر روی نظریهها و تحقیقات انجام گرفته شده، به این مهم دست یافتیم که یادگیری خودراهبر به دلیل تاکید بر جریانهای شناختی، باعث تسهیل یادگیری، برنامهریزی، خودپرسشی، بازبینی و به طور کلی یادگیری فراشناختی میشود. به دلیل ﻣﺰاﻳﺎی ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻨﻴﺎدی ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﻮع یادﮔﻴﺮی ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگانﮐﻠﯿﺪی: توسعه؛ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺧﻮدراﻫﺒﺮ؛ برنامه درسی؛ مفاهیم؛ دیدگاهها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 133 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 565 |