تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,152 |
بررسی رویکرد تفکر محوری در برنامه درسی ایران ازدیدگاه مدرسه زندگی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 11، شماره 2، مهر 1400، صفحه 55-70 اصل مقاله (654.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مینا رنجبری1؛ سعید مذبوحی* 2؛ صدرالدین ستاری | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
2گروه آموزش وپرورش، دانشگاه علامه طباطبایی تهران. (نویسنده مسئول) smazbohi@gmail.com | ||
چکیده | ||
چکیده: پژوهش حاضر ازنوع کیفی با رویکرد نظریه زمینه ای است. برای رسیدن به درک عمیق تر، از استراتژی پدیدارنگاری کمک گرفته شده است. مشارکت کنندگان این پژوهش 15 نفر از معلمانی بودندکه از لحاظ علمی واجرایی در راستای هدف پژوهش، مطالعات به روز داشتند که به شیوۀ نمونه گیری هدفمند تا مرز اشباع نظری انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. در انتخاب افراد نگاه متفاوت آنها به پدیده مورد بررسی و علاقه مندی آنان به مصاحبه در اولویت قرار داشت. انتخاب دادههای حاصل از مصاحبه ها به صورت مستقل و اکتشافی بوده و نتایج آن بدون دستکاری ذهنی ارائه شده است. درپایان پس از تحلیل محتوا ی مصاحبه ، نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز (اولیه)، محوری و گزینشی (انتخابی) تهیه شد. کدهای باز شامل 23 مفهوم وکد های محوری شامل چهار مقوله خودشناسی،خداشناسی،خلقت خدا وخلق خدا استخراج گردید. هر یک از این کدها، در بردارنده نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آنها پرداخته شده است | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: برنامه درسی ملی؛ تفکر محوری؛ مدرسه زندگی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 232 |