تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,301 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,847 |
اثر حمایت از خودمختاری بر استرس تحصیلی : نقش واسطه یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
مقاله 7، دوره 17، شماره 70، خرداد 1401، صفحه 149-166 اصل مقاله (660.95 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2022.690874 | ||
نویسندگان | ||
کریم سواری* 1؛ مرضیه محمودی2؛ فاطمه فرزادی3 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور( نویسنده مسئول) k_sevari@pnu. ac. ir | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور | ||
3دانشجوی دکترای تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز fatemehfarzadi@ymail. com | ||
چکیده | ||
در تحقیق حاضر، اثر حمایت از خودمختاری بر استرس تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری مورد آزمون قرار گرفت. کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته های روان شناسی، علوم تربیتی و مشاوره دانشگاه پیام نور استان خوزستان جامعه آماری را تشکیل داده بودند که از بین آنان 454 نفر (386 دختر و 68 پسر) به صورت داوطلبانه انتخاب شدند. طرح تحقیق همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های حمایت استادان از خودمختاری بلمونت، اسکینر، ولبورن و کونل (1988)؛ استرس تحصیلی بدوی و جبریل (2015)؛ یادگیری خود تنظیمی ایواموتو، هارگیس، بوردنر و چندلر(2017) و هدف گرایی تبحری میدگلی و اردون (2001) استفاده گردید. داده ها با کمک نرم افزار ایموس تجزیه و تحلیل شدند. پس از اصلاح مدل پیشنهادی و حذف مسیر اثر هدف گرایی تبحری بر استرس تحصیلی، نتایج مربوط به فرضیه های مستقیم نشان می دهد حمایت استادان از خودمختاری بر استرس تحصیلی اثر منفی، و بر یادگیری خودتنظیمی و هدف گرایی تبحری اثر مثبت و یادگیری خودتنظیمی بر استرس تحصیلی اثر منفی دارد. نتایج مربوط به فرضیه های غیرمستقیم نشان داد حمایت استادان از خودمختاری بر استرس تحصیلی از طریق یادگیری خودتنظیمی اثرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت از خودمختاری؛ استرس تحصیلی؛ یادگیری خودتنظیمی؛ هدف گرایی تبحری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 369 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 212 |