تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,329 |
بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم (CTEBs) در مدارس ابتدایی | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 7، شماره 25، خرداد 1394، صفحه 55-66 اصل مقاله (479.81 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روان سنجی نسخه ی فارسی مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم انجام شد. در این پژوهش، ۲۸۳ معلم از مدارس ابتدایی شهر سبزوار با روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، نسخه ی فارسی مقیاس باور کار آمدی جمعی بود که توسط شان- موران و بار (۲۰۰۴) طراحی شده است. در این پژوهش، ثبات درونی مقیاس به کمک آلفای کرونباخ و ساختار عاملی آن با تحلیل عاملی اکتشافی به روش مؤلفه های اصلی و نیز تحلیل عاملی تأییدی بررسی شده است. یافته ها نشان داد آلفای کرونباخ مقیاس باور کارآمدی جمعی معلم، ۹۳/. است و گویه ها از همبستگی بالایی با کل مقیاس برخوردارند. نتایج تحلیل اکتشافی مؤلفه های اصلی با چرخش واریماکس نشان داد مقیاس از یک عامل تشکیل یافته است که ۵۹/۷۰ درصد داده ها را تبیین می کند. همچنین تحلیل عاملی تأییدی مقیاس، ساختار یک عاملی به دست آمده را تأیید نمود. نتایج پژوهش حاضر گویای آن است که مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم، ابزاری مناسب جهت اندازه گیری خودکار آمدی جمعی معلمان ایرانی در پژوهش های مختلف به شمار می رود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: مقیاس باور کار آمدی جمعی معلم؛ پایایی؛ ساختار عاملی؛ معلم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 19 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |