تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,440,752 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,460,130 |
رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای با سرسختی روانشناختی در دانشجویان | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 7، شماره 25، خرداد 1394، صفحه 101-111 اصل مقاله (237.61 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده با توجه به اهمیت و ارتباط ظریف مهارت های شناختی و هیجانی با یکدیگر پژوهش حاضر به بررسی رابطه تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای با سرسختی روانشناختی در دانشجویان پرداخته است. ۲۵۰ نفر (۱۲۶ دختر، ۱۲۴ پسر) به صورت در دسترس از میان کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان ساوه در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱ انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسش نامه گرایش به تفکر انتقادی CTDI)، پرسش نامه سرسختی (کوباسا) و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای (WOCQ) را تکمیل کردند. روش آماری پژوهش حاضر برای تحلیل داده ها رگرسیون چندگانه بود. یافته های پژوهش نشان داد بین سرسختی روانشناختی و مؤلفه های سه گانه آن (کنترل، تعهد و مبارزه طلبی) با تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله ای فرار اجتناب، ارزیابی مجدد مثبت، مسأله گشایی برنامه ریزی شده، خویشتن داری و مسئولیت پذیری رابطه معناداری وجود دارند. با افزایش تفکر انتقادی، ارزیابی مجدد مثبت، مسأله گشایی برنامه ریزی شده و مسئولیت پذیری؛ سرسختی روانشناختی و مؤلفه های آن افزایش یافته و با کاهش راهبردهای فرار اجتناب و خویشتن داری؛ سرسختی روانشناختی و مؤلفه های آن افزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی؛ تفکر انتقادی؛ راهبرد مسأله مدار؛ راهبرد هیجان مدار؛ سرسختی روانشناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 61 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 55 |