تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
تأثیر قصهگویی بر درک مطلب شنیداری دانشآموزان استثنایی دوره ابتدایی مدارس کرج | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 9، شماره 30، شهریور 1396، صفحه 57-69 اصل مقاله (563.45 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده کودکان با نیازهای ویژه یا استثنایی به کودکانی اطلاق میشود که به برنامههای آموزشی خاصی نیاز دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر قصهگویی بر درک مطلب شنیداری کودکان استثنایی دوره ابتدایی است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون و پسآزمون میباشد. در یک بررسی آزمایشی تعداد 30 نفر از دانشآموزان دوره ابتدایی در دو مدرسه به روش کنترل نابرابر شبه آزمایشی برای مشاهده تأثیر قصهگویی بر درک مطلب شنیداری انتخاب شدند. در بررسی آماری از تحلیل کوواریانس استفادهشده و برای رعایت پیشفرض از آزمون لوین استفادهشده است. همچنین برای پاسخ به فرضیات از تحلیل کوواریانس استفاده است. خطی بودن با استفاده از آزمون بررسی رابطه خطی در سطح (05/0>P ) و رعایت مفروضههای همگنی واریانسها با استفاده از نرمافزار spss موردبررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد قصه این امکان را به اینگونه کودکان میدهد تا با یک شخصیت، موضوع یا حادثه در داستان احساس نزدیکی نمایند و این امر منجر به بهبود درک مطلب شنیداری دانشآموزان میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: قصهگویی؛ درک مطلب شنیداری؛ کودکان استثنایی؛ دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 12 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |