تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,323 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,940 |
رابطه کیفیت تجارب یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختران | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 4، اسفند 1400، صفحه 1-15 اصل مقاله (787.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2022.691017 | ||
نویسندگان | ||
مریم قلی زاده1؛ بهرنگ اسماعیلی شاد* 2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران(نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تبیین رابطه کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی بود. پژوهش ازنظر هدف، کاربردی، به لحاظ ماهیت پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر شیروان بود. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری برابر 235 نفر برآورد گردید. درنهایت 220 پرسشنامه عودت داده شد. روشهای جمعآوری اطلاعات شامل دو روش مطالعه کتابخانهای و میدانی است. ابزار گردآوری اطلاعات عبارت از سه پرسشنامه بوده است: 1- پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مورگان-جینکز (۱۹۹۹)،2- پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن (1990) و 3- پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1981). ابزار تحقیق بنا بر نظر متخصصان دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 78/0 و 77/0 محاسبه گردید. دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS تحلیل شدند. نتایج آمار توصیفی نشان داد که مؤلفهای خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی در سطح بسیار خوب و کیفیت تجارب یادگیری در سطح متوسط قرار دارند. تحلیل استنباطی نیز نشان داد بین کیفیت تجارب یادگیری با خودکارآمدی تحصیلی با نقش میانجی انگیزش تحصیلی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر شیروان رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت تجارب یادگیری؛ خودکارآمدی تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 277 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354 |