تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,525 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,169 |
تحلیل مؤلفههای سوررئالیستی منطقالطیر عطار نیشابوری | ||
فصلنامه زبان و ادب فارسی | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 50، فروردین 1401، صفحه 88-109 اصل مقاله (423.12 K) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/farsij.2022.1912607.1394 | ||
نویسندگان | ||
حسن سلطانی کوهبنانی1؛ سارا حسینی* 2 | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ایلام | ||
2دانش آموخته ی دکتری زبان و ادبیات فارسی | ||
چکیده | ||
مکتب سوررئالیسم را واکنشی به نومیدی انسان معاصر از عقلگرایی و مادهگرایی محض عصر مدرن دانستهاند و گریز به جهان ناخودآگاه را، بهترین راهحل او در برابر رنج این سالها به شمار میآورند. از سوی دیگر، عرفان اسلامی نیز نوعی مکتب فکری و معرفتی است که در مسیر کشف حقیقت، بیش از هر چیز بر ذوق و اشراق اعتماد میورزد و ترسیم رابطۀ خالق و مخلوق را از رهگذر عبور از عین به ذهن و از جهان محسوس به ذهنیت مطلق ممکن میداند. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کتاب منطقالطیر به عنوان یکی از نمایندگان این روش فکری، در خردهروایتهایش دارای نشانهها و مؤلفههایی از سوررئالیسم است که تأییدکنندۀ پیوند و همبستگی دو مکتب فکری سوررئالیسم و عرفان، حداقل در ساختار صوری آنهاست، همچنین از مؤلفههایی چون: لامکانی و لازمانی، عشق، آزادی، رؤیا و تخیل، امر شگفت و جادو، جنون و دیوانگی و ... میتوان به عنوان دیگر نشانههای اشتراک ساختاری و معنایی این اثر عرفانی با آثار سوررئالیستی مدرن، یاد کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار صوری؛ عرفان اسلامی؛ سوررئالیسم؛ منطقالطیر؛ منطق الطیر | ||
مراجع | ||
منابع
-اسدی و بزرگبیگدلی، علیرضا و سعید، (1391)، سوررئالیسم در حکایتهای صوفیانه (معرفی یک نوع روایی کهن)، فصلنامهی نقد ادبی، سال پنجم، شمارهی 17، صص 127-105.
-ادونیس(علی احمد سعید)، (1385)، تصوف و سوررئالیسم، ترجمهی حبیبالله عباسی، تهران، نشر سخن.
-براهنی، رضا، (1344)، طلا در مس، چاپ اول، تهران چاپخانهی چهر.
-ثروت، منصور، (1385)، آشنایی با مکتبهای ادبی، چاپ اول، تهران، نشر سخن.
-حسنزاده میرعلی و عبدی، (1392)، عبدالله و محمدرضا، نگاهی گذرا به جلوههای سوررئالیستی هشت کتاب، فصلنامهی ادبیات پارسی معاصر، سال سوم، شمارهی اول، صص95-77.
-حسینی، سیدحسن، (۱۳۸۸)، مشت در نمای درشت(معانی و بیان در ادبیات و سینما)، چاپ سوم، تهران، سروش(انتشارات صدا و سیما).
-سیّدحسینی، رضا، (1387)، مکتبهای ادبی، جلد دوم، تهران، چاپ پانزدهم، انتشارات نگاه.
-زرینکوب، عبدالحسین(۱۳۸۲)، ارزش میراث صوفیه، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
-عطار(فریدالدین محمدبنابراهیم نیشابوری)(1383)، منطقالطیر، تصحیح محمدرضا شفیعیکدکنی، چاپ اول، تهران، نشر سخن.
-فتوحی، محمود(1384)، بوطیقای سوررئالیستی مولوی (مقایسهی اندیشههای شعری مولانا با نظریهی شعری سوررئالیسم)، مجلهی مطالعات و تحقیقات ادبی، سال دوم، شماره 5 و 6، صص 123-99.
-مشتاقمهر و دستمالچی، رحمان و ویدا(1389)، عرفان و سوررئالیسم از منظر زمینههای اجتماعی، فصلنامه مطالعات عرفانی دانشگاه کاشان، شماره 12، صص 200-183.
-موسویشیرازی، سیدجمال(1387)، تأثیر سوررئالیسم بر تفکر معاصر، پژوهش زبانهای خارجی، شمارهی 50، صص 157-147.
-نوری، نظامالدین(۱۳۸۶)، مکاتب ادبی جهان، از کوبیسم تا سوررئالیسم، چاپ سون، تهران: نشر زهره. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 145 |