تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,155 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,507 |
واکاوی فضایل و خصوصیّات اخلاقی مشترک در شاهنامه و اوستا | ||
جستار نامه: ادبیات تطبیقی (فارسی- انگلیسی) | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 19، خرداد 1401، صفحه 1-29 اصل مقاله (591.24 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رحمت الله دبیر1؛ حمید طبسی* 2؛ ابوالقاسم رادفر3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد جیرفت، دانشگاه آزاد اسلامی، جیرفت، ایران | ||
3استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی. | ||
چکیده | ||
مضامین اخلاقی و اجتماعی از مباحث اصلی در ادبیّات فارسی است و از گذشته تاکنون جلوهگاه نغزترین و نابترین معانی و مضامین اخلاقی و تعلیمی بوده است؛ بهگونهای که در هر دوره، بخش انبوهی از شعر فارسی به حکمت و موعظه اختصاص داشته است. ادبیّات تعلیمی از رایجترین و کهنترین گونههای ادبی در جهان است که آموزههای عقلانی و اخلاقی را به مخاطبان ارائه میکند تا با کاربست آنها در زندگی به نیکبختی و سعادت برسد. در شاهنامه که اثری حماسی است، سخن از انسانهایی آرمانی به میان میآید که آراسته به صفات نیکوی انسانی هستند و پایبندی به اخلاق، بارزترین ویژگی زندگی آنان است. فردوسی که صاحب گفتاری پاک و آراسته بهراستی و درستی است، خود، به فضایل اخلاقی پایبند است و در داستانهای شاهنامه به بیان این ارزشها در زندگی آدمی میپردازد. اوستا نیز که اثری تعلیمی و اخلاقی است، پر از خوبیها و اندیشههای انسان دوستانه است؛ که در آن مضامین اخلاقی به انحای مختلف بیان شده است. این مقاله سعی دارد با بهرهگیری از روش تحلیل محتوا و روش توصیفی- تطبیقی و با ابزار کتابخانهای خصوصیات اخلاقی مشترک در این دو اثر را بررسی کند؛ از بررسی و مقایسۀ این دو منبع، این نتیجه حاصل شد که شاهنامه ضمن تأثیرپذیری و جذب مؤلفههای فرهنگی دین مبین اسلام، تأثیرات فراوانی نیز از فرهنگ ایران پیش از اسلام گرفته، بسیاری از مؤلفههای فرهنگی آن را حفظ و ضبط کرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ فردوسی؛ اوستا؛ صفات اخلاقی؛ مضامین مشترک | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |