تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,551,817 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,723,056 |
تاثیر درمان مبتنی بر شفقت بر سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان مبتلابه نافرمانی مقابلهای دوره متوسطه دوم | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1885391.2203 | ||
نویسندگان | ||
پرویز عسکری* 1؛ علیرضا حیدریی2؛ بهنام مکوندی3؛ زهره جلالی4 | ||
1عضو هیات علمی | ||
2هیئت علمی رسمی-تمام وقت | ||
3هیات علمی دانشگاه | ||
4گروه روانشناسی،دانشگاه علوم و تحقیقات،اهواز،ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش مقایسه تاثیر درمانی مبتنی بر شفقت بر روی دختران دبیرستانی دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران مقطع متوسطه دوم شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-97 بودند. این آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های دخترانه شهرستان رامهرمز انتخاب شدند و تعداد نمونه مورد نیاز برای هر یک از گروه ها در حدود 20 آزمودنی با مشکل اختلال نافرمانی مقابلهای، و روش درمانی مبتنی بر شفقت به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمال کاری تحصیلی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. آزمودنی ها در هشت جلسه تحت درمان مبتنی بر شفقت (Gilbert, 2014) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت متغیرهای سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمال کاری تحصیلی در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر دارد و نتایج حاکی از اثر بخشی روش درمان مبتنی بر شفقت است. | ||
کلیدواژهها | ||
دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای؛ درمان مبتنی بر شفقت؛ دشواری تنظیم هیجان؛ سازگاری فردی و اجتماعی؛ اهمال کاری تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 424 |