| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,604,422 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,288,170 |
تاثیر درمان مبتنی بر شفقت بر سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان مبتلابه نافرمانی مقابلهای دوره متوسطه دوم | ||
| دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اردیبهشت 1401 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2020.1885391.2203 | ||
| نویسندگان | ||
| پرویز عسکری* 1؛ علیرضا حیدریی2؛ بهنام مکوندی3؛ زهره جلالی4 | ||
| 1عضو هیات علمی | ||
| 2هیئت علمی رسمی-تمام وقت | ||
| 3هیات علمی دانشگاه | ||
| 4گروه روانشناسی،دانشگاه علوم و تحقیقات،اهواز،ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش مقایسه تاثیر درمانی مبتنی بر شفقت بر روی دختران دبیرستانی دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. این پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران مقطع متوسطه دوم شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-97 بودند. این آزمودنی ها به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین دبیرستان های دخترانه شهرستان رامهرمز انتخاب شدند و تعداد نمونه مورد نیاز برای هر یک از گروه ها در حدود 20 آزمودنی با مشکل اختلال نافرمانی مقابلهای، و روش درمانی مبتنی بر شفقت به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمال کاری تحصیلی به عنوان متغیرهای وابسته در نظر گرفته شدند. آزمودنی ها در هشت جلسه تحت درمان مبتنی بر شفقت (Gilbert, 2014) قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت متغیرهای سازگاری فردی و اجتماعی، دشواری تنظیم هیجان و اهمال کاری تحصیلی در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر دارد و نتایج حاکی از اثر بخشی روش درمان مبتنی بر شفقت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای؛ درمان مبتنی بر شفقت؛ دشواری تنظیم هیجان؛ سازگاری فردی و اجتماعی؛ اهمال کاری تحصیلی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 461 |
||