تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,655 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,811 |
سازکار روایت در لیلی و مجنون بر اساس الگوی گریماس | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1400، صفحه 47-66 اصل مقاله (7.46 M) | ||
نوع مقاله: مروری | ||
نویسندگان | ||
فریده طهماسبی سرقلی1؛ امیدوار مالملی* 2؛ سیدعلی سهراب نژاد* 3 | ||
1دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد ایذه، دانشگاه آزاد اسلامی، ایذه، ایران | ||
چکیده | ||
لیلی و مجنون از جمله منظومههای نظامی گنجوی است که در سیر داستانسرایی ادب فارسی تأثیری بسزا داشته است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به بررسی الگوهای روایتی در روایت لیلی و مجنون نظامی پرداخته شده است و نتایج نشان میدهد تقابل اصلی برخاسته در این اثر، تقابلی است برخاسته از جامعه عصر؛ تقابلی که ریشه در عصبیّت قومی دارد. کنشهای کنشگران نیز بر اساس همین تقابل معنادار میشود. مجنون، شخصیتی پویا است که دچار تغییر و تحوّل میشود اما لیلی شخصیتی ایستا دارد. کنشگر اصلی داستان، مجنون است و اطرافیان او نیز نقش یاریگر دارند. بازدارنده اصلی این داستان، پدر لیلی و شیءارزشی نیز عشق است و به همین دلیل داستان، رنگ و بوی عرفانی پیدا کرده است. گیرنده نهایی نیز در داستان، مجنون است چرا که فقط اوست به عشق و حالات برخاسته از آن میرسد و مجنون با حالات برخاسته از عشق زندگی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
لیلی و مجنون؛ روایتشناسی؛ روایت؛ گریماس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |