تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,172 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) مدح در تاریخ بیهقی و دیوان فرخی سیستانی | ||
پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی | ||
دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 44، مرداد 1400، صفحه 83-104 اصل مقاله (8.35 M) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سهیل فتاحی* | ||
دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) را ژان بودریار فرانسوی در علم رسانه مطرح کرد که در ادبیات فراواقعیت خوانده میشود، بر اساس این نظریه در عصر نوین از طریق رسانهها میتوان از واقعیت، مفهومی فراتر و به تعبیر خود هایپرریالیستها حادتر از واقعیت ساخت و یا برداشت و ترویج کرد که با اصل خود متفاوت باشد؛ یعنی واقعیتی بیشتر از واقعیت نمایش دادهشود. این نظریه به سرعت به شاخههای دیگری از هنر، روزنامهنگاری، عکاسی، سینما، روانشناسی، فلسفه و ... ورود کرد و مبنای اظهارات متنوعی شد، امّا تاکنون در ادبیات بهطور جدی مطرح نشدهاست. مدح نخستین موضوعی است که بر اساس این نظریه در ادبیات سنجیدنی به ذهن میرسد که بر این اساس، پژوهش پیش روی نظریه فراواقعگرایی (هایپرریالیتی) و نمود مدحی آن را در تاریخ بیهقی و دیوان فرخی سیستانی با رویکردی توصیفی- تحلیلی بررسی و در یک نگاه مقایسهای مدحهای هایپرریال یا فراواقعی خاندان غزنوی را در این آثار تحلیل و تبیین کردهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
ژان بودریار؛ فراواقعیت (هایپرریالیتی)؛ مدح برجسته؛ تاریخ بیهقی؛ دیوان فرخی سیستانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 71 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |