تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,931 |
رابطه سبک های فرزندپروری، خودکارآمدی و اضطراب امتحان با موفقیت وعدم موفقیت تحصیلی در دانش آموزان دختر | ||
فصلنامه تحقیقات روانشناختی | ||
دوره 7، شماره 27، اسفند 1394، صفحه 113-122 اصل مقاله (207.19 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
چکیده | ||
چکیده بررسی رابطه سبک های فرزندپروری، خودکار آمدی و اضطراب امتحان با موفقیت و عدم موفقیت دانش آموزان دختر انجام شده است. در پژوهش حاضر ۳۳۵ دانش آموز دختر دبیرستانی شهر تهران که با روش خوشه ای چند مرحله ای تصادفی انتخاب شده بودند، پرسشنامه خودکار آمدی (پورجعفر دوست، ۱۳۸۶) بر کردند. هم چنین پدران و مادران این دانش آموزان پرسشنامه سبک فرزندپروری (رابینسون و همکاران، ۲۰۰۱) پاسخ داده اند. علاوه بر این معدل دانش آموزان به عنوان ملاک موفقیت تحصیلی تلقی شده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون رگرسیون لوجستیک گام به گام پیشرونده تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای خودباوری، خودتنظیمی، خودسنجی و سبک استبدادی پدر توانست در ۱۳ درصد از واریانس موفقیت و عدم موفقیت تحصیلی را پیش بینی کند. با استناد به یافته های پژوهش توجه به سبک های فرزندپروری و خودکار آمدی دانش آموزان در بهبود موفقیت تحصیلی ضروری می نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: سبک فرزندپروری؛ خودکارآمدی؛ اضطراب امتحان؛ موفقیت تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |